technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 46 x 59 cm
opis: Obraz przedstawia scenę alegoryzującą insurekcję kościuszkowską – powstanie wywołane rządami konfederacji targowickiej i drugim rozbiorem Polski (1793). Wyobraża zdrajców, popychających ku mogile zakutą w kajdany Polskę i przygotowujących dla niej kamień grobowy. Przed upadkiem powstrzymuje Polonię Tadeusz Kościuszko, wskazując na pomnik, ukazujący go w pozie Archanioła Michała, z uniesioną szablą, trzymającego w dłoni Konstytucję 3 maja. Według historyka i kronikarza krakowskiego, Ambrożego Grabowskiego, Stachowicz, „zagorzały wielbiciel Naczelnika”, przedstawił w swym dziele określone postacie historyczne, m.in. targowiczan: Stanisława Szczęsnego Potockiego – Marszałka Generalnego Konfederacji, Franciszka Ksawerego Branickiego, biskupa Józefa Kossakowskiego, Piotra Ożarowskiego, a wśród patriotów widocznych na pierwszym planie po prawej: Ludwika Wilgę i Ignacego Potockiego. Obraz, wprowadzający do narodowej ikonosfery motyw „grobu ojczyzny”, był wielokrotnie powielany, m.in. przez Konstantego Kopffa i Franciszka Smuglewicza.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>
wymiary: 46 x 59 cm
opis: Obraz przedstawia scenę alegoryzującą insurekcję kościuszkowską – powstanie wywołane rządami konfederacji targowickiej i drugim rozbiorem Polski (1793). Wyobraża zdrajców, popychających ku mogile zakutą w kajdany Polskę i przygotowujących dla niej kamień grobowy. Przed upadkiem powstrzymuje Polonię Tadeusz Kościuszko, wskazując na pomnik, ukazujący go w pozie Archanioła Michała, z uniesioną szablą, trzymającego w dłoni Konstytucję 3 maja. Według historyka i kronikarza krakowskiego, Ambrożego Grabowskiego, Stachowicz, „zagorzały wielbiciel Naczelnika”, przedstawił w swym dziele określone postacie historyczne, m.in. targowiczan: Stanisława Szczęsnego Potockiego – Marszałka Generalnego Konfederacji, Franciszka Ksawerego Branickiego, biskupa Józefa Kossakowskiego, Piotra Ożarowskiego, a wśród patriotów widocznych na pierwszym planie po prawej: Ludwika Wilgę i Ignacego Potockiego. Obraz, wprowadzający do narodowej ikonosfery motyw „grobu ojczyzny”, był wielokrotnie powielany, m.in. przez Konstantego Kopffa i Franciszka Smuglewicza.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>