technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 262 × 146 cm
opis: Pomysł namalowania portretu jednej z najbardziej znanych i cenionych polskich aktorek zrodził się w czasie balu w Sukiennicach w 1879 roku, zorganizowanym tuż po pierwszym, od wyjazdu do Ameryki, występie Heleny Modrzejewskiej w Polsce. Olśniła na nim wszystkich swoją suknią. Podczas tej uroczystości ważną stała się możliwość powołania Muzeum Narodowego w Sukiennicach, dla którego artysta postanowił namalować ten właśnie obraz. Portret wywoływał sprzeczne emocje, spekulowano czy jest on wierny oryginałowi. Polski pisarz Henryk Sienkiewicz, blisko związany z aktorką twierdził, że właśnie tu jest ona sobą, prawdziwą Heleną, bez towarzyszącej jej często publiki. Wizerunek Modrzejewskiej jest pierwszym z trzech portretów aktorek, jakie namalował Ajdukiewicz.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Wokół akademii >>>
wymiary: 262 × 146 cm
opis: Pomysł namalowania portretu jednej z najbardziej znanych i cenionych polskich aktorek zrodził się w czasie balu w Sukiennicach w 1879 roku, zorganizowanym tuż po pierwszym, od wyjazdu do Ameryki, występie Heleny Modrzejewskiej w Polsce. Olśniła na nim wszystkich swoją suknią. Podczas tej uroczystości ważną stała się możliwość powołania Muzeum Narodowego w Sukiennicach, dla którego artysta postanowił namalować ten właśnie obraz. Portret wywoływał sprzeczne emocje, spekulowano czy jest on wierny oryginałowi. Polski pisarz Henryk Sienkiewicz, blisko związany z aktorką twierdził, że właśnie tu jest ona sobą, prawdziwą Heleną, bez towarzyszącej jej często publiki. Wizerunek Modrzejewskiej jest pierwszym z trzech portretów aktorek, jakie namalował Ajdukiewicz.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Wokół akademii >>>