technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 120 × 85 cm
opis: Włodzimierz Dzieduszycki (1825–1899) był ziemianinem, przyrodnikiem, organizatorem przemysłu ludowego, nowatorem w dziedzinie agronomii. Wspierał rozwój nauki, kultury, etnografii polskiej i ruskiej oraz artystów. Choć stronił od polityki, był zaangażowany finansowo w Wiosnę Ludów i powstanie styczniowe. Bardzo bogaty i nieprzeciętnie ustosunkowany, za to skromny w życiu prywatnym, hojnie i bez rozgłosu łożył pieniądze na szczytne cele, nie oczekując za to wdzięczności.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Wokół akademii >>>
wymiary: 120 × 85 cm
opis: Włodzimierz Dzieduszycki (1825–1899) był ziemianinem, przyrodnikiem, organizatorem przemysłu ludowego, nowatorem w dziedzinie agronomii. Wspierał rozwój nauki, kultury, etnografii polskiej i ruskiej oraz artystów. Choć stronił od polityki, był zaangażowany finansowo w Wiosnę Ludów i powstanie styczniowe. Bardzo bogaty i nieprzeciętnie ustosunkowany, za to skromny w życiu prywatnym, hojnie i bez rozgłosu łożył pieniądze na szczytne cele, nie oczekując za to wdzięczności.
Obraz należy do serii portretów marszałków, które powstawały na zamówienie Wydziału Krajowego z przeznaczeniem do dekoracji gmachu Sejmu we Lwowie. Dzieduszycki dał się sportretować Rodakowskiemu w stroju narodowym, w żupanie przepasanym złotolitym pasem, w delii z futrzanym kołpakiem, ale bez karabeli, a przede wszystkim, bez laski marszałkowskiej. Swobodna, niewymuszona poza, w jakiej artysta przedstawił modela, połączona z pełnym powagi wyrazem twarzy, zręczne ukrycie niedostatków urody (krzywa warga) oraz wysmakowane zestawienie barw i tonów dopełniających pozwalają uznać portret za najlepszą pracę Rodakowskiego z lat osiemdziesiątych.
Barbara Ciciora
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Wokół akademii >>>