Józef Chełmoński (1849–1914)
Owczarek, 1897
Dar Teodora i Zeneidy Duninów, 1909
imnk
miniaturka

technika / materiał: olej, płótno

wymiary: 96 × 125 cm

opis: Wizerunek wsi w dziełach Chełmońskiego jest odzwierciedleniem jego ciepłego, szczerego stosunku do ludu i wiejskiego życia. Podobnie jak wielu innych artystów tego czasu, lud fascynował go głębokim przywiązaniem do rodzinnej ziemi, praktykowaniem dawnych obyczajów, prostotą obejścia, a także – wbrew skromnym warunkom życia – siłą i niezwykłą witalnością. Chłopi w dziełach Chełmońskiego bywali zwykle ukazywani w realistyczny, a nawet dość dosadny sposób, oscylujący nieraz na pograniczu naturalizmu. W późnym okresie twórczości malarza przeważało natomiast ujęcie liryczne, akcentujące nostalgiczną wizję wsi. Ten nieco sentymentalny świat zaludniały często postacie dzieci, zazwyczaj pastuszków.  
Omawiany obraz cechuje prostota i poetyckość ujęcia. Pośrodku kompozycji widnieje bosonogi chłopiec odziany w siermiężną kapotę, grający na skrzypcach. Towarzyszy mu wiejski burek oraz stado owiec. Zamknięciem przestrzennego krajobrazu jest rysujące się w oddali pasmo lasu, a senną atmosferę letniego dnia podkreśla jasna, jakby wypalona słońcem, tonacja barwna. Uroda dzieła przywodzi na myśl nowelę Henryka Sienkiewicza Janko Muzykant.
Aleksandra Krypczyk


ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3


klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>

© 2010 Muzeum Narodowe w Krakowie
design & concept: creator.pl
>