technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 35 × 28,5 cm
opis: Pod względem stylistycznym i ikonograficznym Rybak z siecią jest jednym z ważniejszych dzieł Wyczółkowskiego malowanych na Ukrainie w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XIX wieku. Artysta połączył w nim eksperymenty kolorystyczno-formalne z portretowym studium starego chłopa pańszczyźnianego, utrzymującego się przy życiu dzięki hojności natury. Poważna, zamyślona twarz wieśniaka, ujęta w ostrym, popołudniowym słońcu padającym od lewej, kształtowana energicznie kładzionymi, gęstymi smugami farby, została pod wpływem światła całkowicie pozbawiona konturu. Obraz był wielokrotnie przez Wyczółkowskiego powielany w technice olejnej i w pastelu oraz transponowany w różnych technikach graficznych.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 35 × 28,5 cm
opis: Pod względem stylistycznym i ikonograficznym Rybak z siecią jest jednym z ważniejszych dzieł Wyczółkowskiego malowanych na Ukrainie w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XIX wieku. Artysta połączył w nim eksperymenty kolorystyczno-formalne z portretowym studium starego chłopa pańszczyźnianego, utrzymującego się przy życiu dzięki hojności natury. Poważna, zamyślona twarz wieśniaka, ujęta w ostrym, popołudniowym słońcu padającym od lewej, kształtowana energicznie kładzionymi, gęstymi smugami farby, została pod wpływem światła całkowicie pozbawiona konturu. Obraz był wielokrotnie przez Wyczółkowskiego powielany w technice olejnej i w pastelu oraz transponowany w różnych technikach graficznych.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>