technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 19 × 29 cm
opis: Stanisławski, rozmiłowany w pejzażach z Ukrainy, stworzył całą serię niewielkich obrazów, ukazujących potęgę przyrody tego terenu. Jako profesor katedry pejzażu w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych zalecał malowanie przyrody, tak ulotnej i narażonej na zniszczenia cywilizacji. Wraz ze swymi studentami wychodził w plener, co było nowością w porównaniu ze stosowaną do niedawna powszechną praktyką wyobrażania natury w zaciszu pracowni. Tytułowe ule zdają się być zawieszone w nieruchomym powietrzu późnego, upalnego lata. Zastosowane efekty luministyczne, operowanie półtonami żółcieni, oranżów, ciepłych brązów, kładzenie ich na płótnie swobodnymi plamami, wskazują, że i Stanisławski nie oparł się próbom nawiązania do zdobyczy francuskiego impresjonizmu.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 19 × 29 cm
opis: Stanisławski, rozmiłowany w pejzażach z Ukrainy, stworzył całą serię niewielkich obrazów, ukazujących potęgę przyrody tego terenu. Jako profesor katedry pejzażu w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych zalecał malowanie przyrody, tak ulotnej i narażonej na zniszczenia cywilizacji. Wraz ze swymi studentami wychodził w plener, co było nowością w porównaniu ze stosowaną do niedawna powszechną praktyką wyobrażania natury w zaciszu pracowni. Tytułowe ule zdają się być zawieszone w nieruchomym powietrzu późnego, upalnego lata. Zastosowane efekty luministyczne, operowanie półtonami żółcieni, oranżów, ciepłych brązów, kładzenie ich na płótnie swobodnymi plamami, wskazują, że i Stanisławski nie oparł się próbom nawiązania do zdobyczy francuskiego impresjonizmu.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>