technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 26 × 40 cm
opis: Studia nad nocnym oświetleniem de Laveaux podjął pod wpływem Aleksandra Gierymskiego, którego poznał najprawdopodobniej już podczas swych monachijskich studiów, ale dopiero w Paryżu miał okazję wejść z nim w bliższe relacje i zafascynował się jego nokturnami. Najpełniejszy wyraz dał temu w namalowanym bezpośrednio z inspiracji sztuką Gierymskiego pełnym stłumionych świateł, niuansów i rozmgleń obrazie Plac Opery w Paryżu (1892–1893). Generalnie podążał jednak własną drogą. Jego olejne studia, wykonywane wieczorami i aż do późnych godzin nocnych na placach i ulicach Paryża, ujawniają tendencje ekspresjonistyczne.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 26 × 40 cm
opis: Studia nad nocnym oświetleniem de Laveaux podjął pod wpływem Aleksandra Gierymskiego, którego poznał najprawdopodobniej już podczas swych monachijskich studiów, ale dopiero w Paryżu miał okazję wejść z nim w bliższe relacje i zafascynował się jego nokturnami. Najpełniejszy wyraz dał temu w namalowanym bezpośrednio z inspiracji sztuką Gierymskiego pełnym stłumionych świateł, niuansów i rozmgleń obrazie Plac Opery w Paryżu (1892–1893). Generalnie podążał jednak własną drogą. Jego olejne studia, wykonywane wieczorami i aż do późnych godzin nocnych na placach i ulicach Paryża, ujawniają tendencje ekspresjonistyczne.
Motyw z Paryża przedstawia ujętą w perspektywie pustą aleję z osamotnioną dorożką. Zasadniczym malarskim tematem są tu uliczne światła o zróżnicowanej temperaturze barwy i zasięgu, padające z różnych źródeł. I tak blade, rozedrgane i ostre światła widoczne na wprost w oddali ostrym zygzakiem odbijają się na środku jezdni. Tuż obok łagodnie pobłyskują niewielkie latarnie dorożki. Natomiast po bokach alei, pomiędzy drzewami, żółcienią i czerwienią płoną rzędy okien jakichś kawiarni, witryn sklepowych itp., rudawo barwiąc od spodu korony drzew. W obrazie zawarta została świeżość i energia doznań malarza w bezpośrednim kontakcie z miejską scenerią nocną.
Anna Zeńczak
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>