technika / materiał: brąz
wymiary: wys. 35 cm
opis: W latach dziewięćdziesiątych XIX wieku Wyczółkowski zaczął próbować swych sił w rzeźbie. Symbolistyczne dzieła malarskie: Druid skamieniały i Sarkofagi, zostały poprzedzone wykonaniem przez artystę pełnoplastycznych modeli, które po odlaniu w gipsie i spatynowaniu „sportretował” w obrazach. W czasie jednego z pobytów w Bereźnie na Ukrainie, majątku Podhorskich, Wyczółkowski wymodelował popiersie Natałki, młodej Rusinki służącej w pałacu. Była, jak wspominał, „bardzo piękna, zawsze miała rumieńce, w oczach coś drapieżnego”. Po nieudanej próbie wykonania rzeźby z użyciem wewnętrznego rusztowania, opracował niewielkich rozmiarów popiersie, modelując glinę palcami. Dzieło łączy stylistykę naturalizmu i impresjonizmu. Artysta wiernie oddał wygląd modelki i elementy ubioru, świetnie uchwycił jej dziewczęcą nieśmiałość, stosując lekko rozluźnioną formę z delikatnie zbrużdżoną powierzchnią, podatną na grę światła i cienia.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: wys. 35 cm
opis: W latach dziewięćdziesiątych XIX wieku Wyczółkowski zaczął próbować swych sił w rzeźbie. Symbolistyczne dzieła malarskie: Druid skamieniały i Sarkofagi, zostały poprzedzone wykonaniem przez artystę pełnoplastycznych modeli, które po odlaniu w gipsie i spatynowaniu „sportretował” w obrazach. W czasie jednego z pobytów w Bereźnie na Ukrainie, majątku Podhorskich, Wyczółkowski wymodelował popiersie Natałki, młodej Rusinki służącej w pałacu. Była, jak wspominał, „bardzo piękna, zawsze miała rumieńce, w oczach coś drapieżnego”. Po nieudanej próbie wykonania rzeźby z użyciem wewnętrznego rusztowania, opracował niewielkich rozmiarów popiersie, modelując glinę palcami. Dzieło łączy stylistykę naturalizmu i impresjonizmu. Artysta wiernie oddał wygląd modelki i elementy ubioru, świetnie uchwycił jej dziewczęcą nieśmiałość, stosując lekko rozluźnioną formę z delikatnie zbrużdżoną powierzchnią, podatną na grę światła i cienia.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>