technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 73x67
oznaczenie autorskie: Sygn., dat. i dedyk. p.d.: Pannie Maryi ofiaruję/St. Kamocki 1903
opis: Stanisław Kamocki, należący do młodszego pokolenia artystów młodopolskich, zaliczany jest do najwybitniejszych uczniów Jana Stanisławskiego. Wzorem Mistrza, wielokrotnie malował w okolicach Krakowa łany zbóż czy zagony ziemniaków – motywy pozornie nieefektowne, a jednak monumentalne i piękne w swej prostocie. Realizował tym samym wpajaną przez Mistrza miłość i zrozumienie dla natury, zgodne z młodopolskim panteizmem i nastrojowością. Pejzaże te były również, jak pisał ówczesny krytyk artystyczny Antonii Chołoniewski, „pełnym głębokiego uczucia opowiadaniem o ziemi naszej”, wyrazem przywiązania do ziemi pojętej jako symbol utraconej ojczyzny.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koniec wieku >>>
wymiary: 73x67
oznaczenie autorskie: Sygn., dat. i dedyk. p.d.: Pannie Maryi ofiaruję/St. Kamocki 1903
opis: Stanisław Kamocki, należący do młodszego pokolenia artystów młodopolskich, zaliczany jest do najwybitniejszych uczniów Jana Stanisławskiego. Wzorem Mistrza, wielokrotnie malował w okolicach Krakowa łany zbóż czy zagony ziemniaków – motywy pozornie nieefektowne, a jednak monumentalne i piękne w swej prostocie. Realizował tym samym wpajaną przez Mistrza miłość i zrozumienie dla natury, zgodne z młodopolskim panteizmem i nastrojowością. Pejzaże te były również, jak pisał ówczesny krytyk artystyczny Antonii Chołoniewski, „pełnym głębokiego uczucia opowiadaniem o ziemi naszej”, wyrazem przywiązania do ziemi pojętej jako symbol utraconej ojczyzny.
W kompozycji obrazu Kamocki wprowadził, pod wpływem modnych, młodopolskich fascynacji drzeworytem japońskim, specyficzny wycinkowy kadr ograniczający widok do jakby przypadkowego wycinka pola ze stogami zboża. Kompozycja utrzymana jest w zawężonej do odcieni błękitu, zieleni, żółcieni gamie kolorystycznej, współtworzącej nastrój letniego, sierpniowego przedpołudnia.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koniec wieku >>>