technika / materiał: olej, tektura
wymiary: 24x31,5
oznaczenie autorskie: Sygn. I.d.: JAN STANISŁAWSKI, na odwrociu napis: Popówka na Ukrainie 1905
opis: Szczególnie lubianymi przez młodopolskich artystów kwiatami były słoneczniki, pięknie rozkwitłe latem, jesienią usychające, zginające ku ziemi łodygi i kwiaty. Ich przemijanie, poddane nienaruszalnym prawom natury, stało się jednym z symboli nieuchronnego końca wszystkiego, co żyje, wyrazem pesymistycznych nastrojów końca wieku. Jan Stanisławski kilkakrotnie malował kompozycje z motywem słoneczników, ukazywanych zarówno w letniej krasie, jak i w stadium, gdy chylące się ku końcowi tworzą malarską ilustrację wiersza Jana Kasprowicza – Ballada o słoneczniku, w której:
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koniec wieku >>>
wymiary: 24x31,5
oznaczenie autorskie: Sygn. I.d.: JAN STANISŁAWSKI, na odwrociu napis: Popówka na Ukrainie 1905
opis: Szczególnie lubianymi przez młodopolskich artystów kwiatami były słoneczniki, pięknie rozkwitłe latem, jesienią usychające, zginające ku ziemi łodygi i kwiaty. Ich przemijanie, poddane nienaruszalnym prawom natury, stało się jednym z symboli nieuchronnego końca wszystkiego, co żyje, wyrazem pesymistycznych nastrojów końca wieku. Jan Stanisławski kilkakrotnie malował kompozycje z motywem słoneczników, ukazywanych zarówno w letniej krasie, jak i w stadium, gdy chylące się ku końcowi tworzą malarską ilustrację wiersza Jana Kasprowicza – Ballada o słoneczniku, w której:
Stary, oślepły słonecznik
Sam jeden mi jeszcze pozostał
Z wszystkich mych kwiatów – przyjaciół
W tym zachwaszczonym ogródku.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koniec wieku >>>