technika / materiał: terakota polichromowana
wymiary: 70x27,5x24
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. na pr. Piersi: K. Laszczka/1901
opis: Rzeźba ukazująca głowę roześmianego Leona Wyczółkowskiego (1852–1936) chwyta ulotny moment emocjonalnej reakcji artysty na jakąś zabawną sytuację. Zmieniona grymasem twarz malarza, o charakterystycznych, ostrych rysach, ma nieco demoniczny wyraz. Wyczółkowski przypomina satyra, jedną z tych mityczno-fantastycznych postaci, zaludniających obrazy Jacka Malczewskiego czy Arnolda Böcklina. Laszczka wymodelował wizerunek w glinie, nie wygładzając kształtów, dostosowując szkicową formę do wrażeniowego ujęcia modela. Gipsowy odlew utrwalił każde dotknięcie przez artystę miękkiego tworzywa, pozostawiając powierzchnię zbrużdżoną, wrażliwą na grę światła, które ożywia rzeźbę, podnosząc jej impresyjny charakter.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koniec wieku >>>
wymiary: 70x27,5x24
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. na pr. Piersi: K. Laszczka/1901
opis: Rzeźba ukazująca głowę roześmianego Leona Wyczółkowskiego (1852–1936) chwyta ulotny moment emocjonalnej reakcji artysty na jakąś zabawną sytuację. Zmieniona grymasem twarz malarza, o charakterystycznych, ostrych rysach, ma nieco demoniczny wyraz. Wyczółkowski przypomina satyra, jedną z tych mityczno-fantastycznych postaci, zaludniających obrazy Jacka Malczewskiego czy Arnolda Böcklina. Laszczka wymodelował wizerunek w glinie, nie wygładzając kształtów, dostosowując szkicową formę do wrażeniowego ujęcia modela. Gipsowy odlew utrwalił każde dotknięcie przez artystę miękkiego tworzywa, pozostawiając powierzchnię zbrużdżoną, wrażliwą na grę światła, które ożywia rzeźbę, podnosząc jej impresyjny charakter.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koniec wieku >>>