wymiary: wys. 27cm
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. na podstawie: K. Laszczka/1902
opis: Talent jednego z najwybitniejszych rzeźbiarzy Młodej Polski został odkryty przypadkowo. Jego droga twórcza przebiegała w iście bajeczny sposób – od wiejskiego samouka po członka Secesji Wiedeńskiej, cenionego profesora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Studia artystyczne w Paryżu zbliżyły Laszczkę do symbolizmu, który po powrocie do kraju wzbogacił pierwiastkami rodzimymi, czerpiąc inspiracje z fascynujących go od czasów dzieciństwa ludowych podań. Artysta tworzył też portrety, akty i sceny rodzajowe. Zajmował się rzeźbą nagrobną i architektoniczną oraz ceramiką.
Zrozpaczona jest doskonałym przykładem rzeźby secesyjnej o rodowodzie francuskim. Z nieregularnej bryły wyłania się naga kobieca figura. Asymetryczny układ skulonej postaci, której włosy płynnie stapiają się z bryłą pozostawioną w nieukończonym stadium, łączy dekoracyjność secesji z symboliczną wymową. Szorstka bryła kontrastuje z gładkim, lśniącym ciałem dziewczyny, podkreślając jego delikatność. Migotliwa faktura rzeźby oraz charakterystyczny zabieg non finito to echa rozwiązań formalnych Augusta Rodina: artysty, który na twórczość Laszczki wywarł najsilniejszy wpływ. Figury kobiece w ujęciach przepojonych liryzmem z nutą smutku to motyw, do którego Konstanty Laszczka powracał wielokrotnie nadając rzeźbom sugestywne tytuły: Potępiona, Zasmucona, Niewolnica.
Agata Małodobry
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koniec wieku >>>