technika / materiał: brąz, odlew
wymiary: 110,x89,5x124
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat.: W. Szymanowski 1898-1902.
opis: Dzieło Wacława Szymanowskiego, autora m.in. słynnego pomnika Fryderyka Chopina w warszawskich Łazienkach, to jeden z najlepszych przykładów polskiej rzeźby secesyjnej. Niezwykły dramatyzm kompozycji został osiągnięty dzięki silnej asymetrii dynamizującej ujęcie. Poza poety jest pełna ekspresji spotęgowanej szkicowym modelunkiem, który umożliwia swobodną grę światłocienia na powierzchni rzeźby. Omdlewający Mickiewicz, podtrzymywany przez dwie kobiece figury, zdaje się wyłaniać z nieregularnej bryły, bliskiej chętnie stosowanemu przez Szymanowskiego motywowi fali. Ten nieco teatralny sposób ukazania postaci ma podkreślić wysiłek towarzyszący powstawaniu wybitnej poezji. W interpretacji Wacława Szymanowskiego, zgodnej z romantycznym obrazem poety, Mickiewicz tworzy pod wpływem nadprzyrodzonego natchnienia. Kult Adama Mickiewicza jako narodowego wieszcza, którego twórczość poświęcona sprawom narodowym ciągle syciła nadzieje i aspiracje zniewolonego narodu, był szczególnie żywy w odwołującej się do tradycji romantyzmu epoce Młodej Polski.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koniec wieku >>>
wymiary: 110,x89,5x124
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat.: W. Szymanowski 1898-1902.
opis: Dzieło Wacława Szymanowskiego, autora m.in. słynnego pomnika Fryderyka Chopina w warszawskich Łazienkach, to jeden z najlepszych przykładów polskiej rzeźby secesyjnej. Niezwykły dramatyzm kompozycji został osiągnięty dzięki silnej asymetrii dynamizującej ujęcie. Poza poety jest pełna ekspresji spotęgowanej szkicowym modelunkiem, który umożliwia swobodną grę światłocienia na powierzchni rzeźby. Omdlewający Mickiewicz, podtrzymywany przez dwie kobiece figury, zdaje się wyłaniać z nieregularnej bryły, bliskiej chętnie stosowanemu przez Szymanowskiego motywowi fali. Ten nieco teatralny sposób ukazania postaci ma podkreślić wysiłek towarzyszący powstawaniu wybitnej poezji. W interpretacji Wacława Szymanowskiego, zgodnej z romantycznym obrazem poety, Mickiewicz tworzy pod wpływem nadprzyrodzonego natchnienia. Kult Adama Mickiewicza jako narodowego wieszcza, którego twórczość poświęcona sprawom narodowym ciągle syciła nadzieje i aspiracje zniewolonego narodu, był szczególnie żywy w odwołującej się do tradycji romantyzmu epoce Młodej Polski.
Agata Małodobry
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koniec wieku >>>