technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 210x110
oznaczenie autorskie: Sygn, i dat. I.d.: 1917 JMalczewski
opis: W 1917 roku Malczewski namalował trzy wersje Pytii – symboliczne obrazy stanowiące artystyczny komentarz do aktualnych wydarzeń politycznych w Polsce. 5 listopada 1916 roku okupacyjne władze niemieckie i austro-węgierskie ogłosiły akt proklamujący utworzenie państwa polskiego z ziem dawnego zaboru rosyjskiego. Po krótkim okresie radości z powstania państwa, ujawniły się jego ograniczenia i właściwe cele okupantów, związane z potrzebami trwającej wojny. Faktyczna przyszłość Polski w dalszym ciągu była niewiadoma. Swój niepokój Malczewski wyraził odwołując się do historii starożytnej Grecji. Helleni wierzyli, że bogowie, znający przyszłość, przemawiają poprzez różne znaki, których znaczenie mogą pojąć jedynie kapłani. Najsłynniejsza wyrocznia znajdowała się w Delfach. Jej kapłanki, zwane Pytiami, odpowiadały na różne pytania dotyczące spraw państwowych i prywatnych. Pytia ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie ubrana w czarną suknię, siedzi w audytonie, w oparach palonych kadzideł, czekając na trans i znak bogów. U jej stóp widać półakt pochylonego ku niej mężczyzny, który w spazmatycznym geście wyciągnął ramię oczekując na słowa wyroczni. Przerzucony przez ramię wojskowy szynel pozwala sądzić, że jest Polakiem.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: A to Polska właśnie >>>
wymiary: 210x110
oznaczenie autorskie: Sygn, i dat. I.d.: 1917 JMalczewski
opis: W 1917 roku Malczewski namalował trzy wersje Pytii – symboliczne obrazy stanowiące artystyczny komentarz do aktualnych wydarzeń politycznych w Polsce. 5 listopada 1916 roku okupacyjne władze niemieckie i austro-węgierskie ogłosiły akt proklamujący utworzenie państwa polskiego z ziem dawnego zaboru rosyjskiego. Po krótkim okresie radości z powstania państwa, ujawniły się jego ograniczenia i właściwe cele okupantów, związane z potrzebami trwającej wojny. Faktyczna przyszłość Polski w dalszym ciągu była niewiadoma. Swój niepokój Malczewski wyraził odwołując się do historii starożytnej Grecji. Helleni wierzyli, że bogowie, znający przyszłość, przemawiają poprzez różne znaki, których znaczenie mogą pojąć jedynie kapłani. Najsłynniejsza wyrocznia znajdowała się w Delfach. Jej kapłanki, zwane Pytiami, odpowiadały na różne pytania dotyczące spraw państwowych i prywatnych. Pytia ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie ubrana w czarną suknię, siedzi w audytonie, w oparach palonych kadzideł, czekając na trans i znak bogów. U jej stóp widać półakt pochylonego ku niej mężczyzny, który w spazmatycznym geście wyciągnął ramię oczekując na słowa wyroczni. Przerzucony przez ramię wojskowy szynel pozwala sądzić, że jest Polakiem.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: A to Polska właśnie >>>