technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 120x60
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. p.g.: J. Malczewski 1904.
opis: W latach 1896–1910 Jacek Malczewski mieszkał w willi „Pod Matką Boską” przy dzisiejszej ulicy Księcia Józefa, w podmiejskiej dzielnicy Krakowa – Zwierzyńcu. Dzielnica, usytuowana na wzgórzu, słynie z malowniczych krajobrazów i widoków na śródmieście oraz z zabytków architektonicznych. Dom malarza, stojący na nadrzecznej skarpie, oddzielony był od Wisły jedynie drogą. Z nieistniejącego dziś balkonu rozciągał się rozległy widok na dolinę Wisły w kierunku opactwa benedyktyńskiego w Tyńcu, a ze wzgórza za domem – na otaczające ogrody. Krajobraz ze Zwierzyńca często występuje jako tło w obrazach Malczewskiego z tego czasu, między innymi w prezentowanej obok kompozycji Anioł z Tobiaszem (1902) oraz jako samodzielny temat kameralnych kompozycji pejzażowych.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: A to Polska właśnie >>>
wymiary: 120x60
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. p.g.: J. Malczewski 1904.
opis: W latach 1896–1910 Jacek Malczewski mieszkał w willi „Pod Matką Boską” przy dzisiejszej ulicy Księcia Józefa, w podmiejskiej dzielnicy Krakowa – Zwierzyńcu. Dzielnica, usytuowana na wzgórzu, słynie z malowniczych krajobrazów i widoków na śródmieście oraz z zabytków architektonicznych. Dom malarza, stojący na nadrzecznej skarpie, oddzielony był od Wisły jedynie drogą. Z nieistniejącego dziś balkonu rozciągał się rozległy widok na dolinę Wisły w kierunku opactwa benedyktyńskiego w Tyńcu, a ze wzgórza za domem – na otaczające ogrody. Krajobraz ze Zwierzyńca często występuje jako tło w obrazach Malczewskiego z tego czasu, między innymi w prezentowanej obok kompozycji Anioł z Tobiaszem (1902) oraz jako samodzielny temat kameralnych kompozycji pejzażowych.
Światosław Lenartowicz
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: A to Polska właśnie >>>