technika / materiał: tempera, deska
wymiary: 21x27
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. I.d.: J.M. 05
opis: Z bogatego i różnorodnego dorobku Jacka Malczewskiego, w Galerii można oglądać m.in. dzieła ilustrujące zainteresowanie artysty krajobrazem. Stanowią one część stosunkowo mało znanej, lecz ciekawej kolekcji niewielkich kompozycji, szkicowych, malowanych jakby mimochodem, przedstawiających widoki z otoczenia willi artysty położonej w krakowskiej dzielnicy Zwierzyniec. Te na pierwszy rzut oka całkowicie banalne motywy: fragmenty krajobrazu, schodki w ogrodzie, studnia na podwórku, drewniany płot, nie tylko świadczą o wielkim umiłowaniu przez artystę natury, ale także dają się odczytać jako próba materializacji duchowego aspektu najbardziej prozaicznego wycinka rzeczywistości. Uchwycone w tych pejzażach fragmenty otaczającego malarza świata ulegają swoistej nobilitacji jako najbliżej dostępne twórcy okruchy uniwersum. Widoki z okien własnego domu stają się jeszcze jednym dowodem szczególnej wrażliwości Malczewskiego na metafizyczny aspekt realności, który artysta dostrzegał także w najbliższym otoczeniu. Przekazują nam one równie złożone przesłanie, jak dzieła ukazujące świat pełen teatralnych gestów i fantastycznych postaci.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: A to Polska właśnie >>>
wymiary: 21x27
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. I.d.: J.M. 05
opis: Z bogatego i różnorodnego dorobku Jacka Malczewskiego, w Galerii można oglądać m.in. dzieła ilustrujące zainteresowanie artysty krajobrazem. Stanowią one część stosunkowo mało znanej, lecz ciekawej kolekcji niewielkich kompozycji, szkicowych, malowanych jakby mimochodem, przedstawiających widoki z otoczenia willi artysty położonej w krakowskiej dzielnicy Zwierzyniec. Te na pierwszy rzut oka całkowicie banalne motywy: fragmenty krajobrazu, schodki w ogrodzie, studnia na podwórku, drewniany płot, nie tylko świadczą o wielkim umiłowaniu przez artystę natury, ale także dają się odczytać jako próba materializacji duchowego aspektu najbardziej prozaicznego wycinka rzeczywistości. Uchwycone w tych pejzażach fragmenty otaczającego malarza świata ulegają swoistej nobilitacji jako najbliżej dostępne twórcy okruchy uniwersum. Widoki z okien własnego domu stają się jeszcze jednym dowodem szczególnej wrażliwości Malczewskiego na metafizyczny aspekt realności, który artysta dostrzegał także w najbliższym otoczeniu. Przekazują nam one równie złożone przesłanie, jak dzieła ukazujące świat pełen teatralnych gestów i fantastycznych postaci.
Krajobraz ze zwierzynieckich wzgórz i widok na zakole Wisły oraz inne fragmenty, często fikcyjnego pejzażu, stawały się często tłem w portretach i obrazach symbolicznych artysty.
Światosław Lenartowicz
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: A to Polska właśnie >>>