technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 65x50
oznaczenie autorskie: Sygn. l.g.: MARCZYŃSKI; na odwrocie napis: Marczyński 1937/owoce na stole
opis: Adam Marczyński studiował w latach 1929–1936 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Władysława Jarockiego oraz Ignacego Pieńkowskiego, ale należał do grona lewicującej młodzieży, pragnącej pogodzić swe przekonania polityczne z nowoczesnością w sztuce. Związał się z założoną w roku 1932 Grupą Krakowską, której ścisłe grono tworzyli: Sasza Blonder, Maria Jarema, Leopold Lewicki, Stanisław Osostowicz, Jonasz Stern, Henryk Wiciński.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Awangarda >>>
wymiary: 65x50
oznaczenie autorskie: Sygn. l.g.: MARCZYŃSKI; na odwrocie napis: Marczyński 1937/owoce na stole
opis: Adam Marczyński studiował w latach 1929–1936 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Władysława Jarockiego oraz Ignacego Pieńkowskiego, ale należał do grona lewicującej młodzieży, pragnącej pogodzić swe przekonania polityczne z nowoczesnością w sztuce. Związał się z założoną w roku 1932 Grupą Krakowską, której ścisłe grono tworzyli: Sasza Blonder, Maria Jarema, Leopold Lewicki, Stanisław Osostowicz, Jonasz Stern, Henryk Wiciński.
Martwa natura z butelką nawiązuje zarówno do estetyki kubizmu, jak i koloryzmu, świadcząc o rozterkach młodego artysty. Budowana jest płaskimi plamami barwnymi obwiedzionymi konturem. Tworzą one geometryczne, transparentne kształty, które przenikają się i nakładają. Główny akcent kolorystyczny kompozycji stanowi zielona butelka.
Anna Budzałek
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Awangarda >>>