technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 260x500
oznaczenie autorskie: Nie sygn.
opis: Villa dei Misteri została namalowana w 1975 roku na wystawę Widzieć i rozumieć, która została zorganizowana przez Mieczysława Porębskiego z okazji odbywającego się w Krakowie Kongresu Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA). Inspiracją do namalowania obrazu był odkryty w XIX wieku w Pompejach dom spotkań tajemniczej antycznej sekty, na którego ścianach odnaleziono freski przedstawiające sceny z obrzędów. Są to „męczeńsko erotyczne” rytuały, w których wyniku uczestnicy doświadczali tego, co pozostawało niedostępne dla niewtajemniczonych. Pompejańskie malowidła stanowią swoiste teatrum, gdzie – jak mówi artysta – można doszukać się genezy jego własnych pomysłów malarskich. W obrazie powstałym z inspiracji freskami Nowosielski zawarł charakterystyczne dla swojej twórczości motywy ikonograficzne takie jak: akty kobiety, lustrzane odbicia, uchylone drzwi. Nie bez znaczenia jest też kompozycja przedstawień, które, podobnie jak w antycznym wnętrzu, ujęte zostały przez niego w geometryczne ramy. Tak jakby chciał nam zasugerować, że jego sztuka, podobnie jak ta antyczna, również może być pośrednikiem w kontakcie ze światem transcendentalnym, a jej doświadczenie może być przeżyciem nieomal mistycznym.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Grupa Krakowska >>>
wymiary: 260x500
oznaczenie autorskie: Nie sygn.
opis: Villa dei Misteri została namalowana w 1975 roku na wystawę Widzieć i rozumieć, która została zorganizowana przez Mieczysława Porębskiego z okazji odbywającego się w Krakowie Kongresu Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA). Inspiracją do namalowania obrazu był odkryty w XIX wieku w Pompejach dom spotkań tajemniczej antycznej sekty, na którego ścianach odnaleziono freski przedstawiające sceny z obrzędów. Są to „męczeńsko erotyczne” rytuały, w których wyniku uczestnicy doświadczali tego, co pozostawało niedostępne dla niewtajemniczonych. Pompejańskie malowidła stanowią swoiste teatrum, gdzie – jak mówi artysta – można doszukać się genezy jego własnych pomysłów malarskich. W obrazie powstałym z inspiracji freskami Nowosielski zawarł charakterystyczne dla swojej twórczości motywy ikonograficzne takie jak: akty kobiety, lustrzane odbicia, uchylone drzwi. Nie bez znaczenia jest też kompozycja przedstawień, które, podobnie jak w antycznym wnętrzu, ujęte zostały przez niego w geometryczne ramy. Tak jakby chciał nam zasugerować, że jego sztuka, podobnie jak ta antyczna, również może być pośrednikiem w kontakcie ze światem transcendentalnym, a jej doświadczenie może być przeżyciem nieomal mistycznym.
Dominik Kuryłek
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Grupa Krakowska >>>