technika / materiał: blacha, tempera, drewno
wymiary: 120x80
oznaczenie autorskie: Nie sygn.; na odwrocie napis: KONKRET
opis: Na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych obecne w pracach Adama Marczyńskiego idee utopijnej organizacji życia codziennego połączyły się z dominującą wówczas w sztuce polskiej tendencją do eksponowania materii tworzącej obraz. Artysta zaczął tworzyć kolaże, składające się z kawałków drewna, metalu, tektury i tworzące swoisty relief. Z jednej strony korzystał z estetycznych właściwości wspomnianych materii, ich koloru, faktury, z drugiej – coraz większą wagę przywiązywał do kompozycji zwracając się w stronę rozwiązań konstruktywistycznych. Obraz Rdza należy do tego właśnie okresu twórczości Marczyńskiego. Umieszczenie w nim metalowych płyt można postrzegać jako przykład działań, które doprowadziły artystę do wypracowania koncepcji „obrazów kasetonownych” – mobilnych struktur otwartych na ingerencję widza. Kolor i faktura metalu zastosowanego do wykonania Rdzy są niezwykle atrakcyjne wizualnie, jednak nie tylko wartości malarskie są tutaj najważniejsze. Marczyński wydobył na pierwszy plan materialność obrazu – jego konkret, zwracając uwagę na to, że status dzieła sztuki jest taki sam jak każdego innego przedmiotu.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Grupa Krakowska >>>
wymiary: 120x80
oznaczenie autorskie: Nie sygn.; na odwrocie napis: KONKRET
opis: Na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych obecne w pracach Adama Marczyńskiego idee utopijnej organizacji życia codziennego połączyły się z dominującą wówczas w sztuce polskiej tendencją do eksponowania materii tworzącej obraz. Artysta zaczął tworzyć kolaże, składające się z kawałków drewna, metalu, tektury i tworzące swoisty relief. Z jednej strony korzystał z estetycznych właściwości wspomnianych materii, ich koloru, faktury, z drugiej – coraz większą wagę przywiązywał do kompozycji zwracając się w stronę rozwiązań konstruktywistycznych. Obraz Rdza należy do tego właśnie okresu twórczości Marczyńskiego. Umieszczenie w nim metalowych płyt można postrzegać jako przykład działań, które doprowadziły artystę do wypracowania koncepcji „obrazów kasetonownych” – mobilnych struktur otwartych na ingerencję widza. Kolor i faktura metalu zastosowanego do wykonania Rdzy są niezwykle atrakcyjne wizualnie, jednak nie tylko wartości malarskie są tutaj najważniejsze. Marczyński wydobył na pierwszy plan materialność obrazu – jego konkret, zwracając uwagę na to, że status dzieła sztuki jest taki sam jak każdego innego przedmiotu.
Dominik Kuryłek
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Grupa Krakowska >>>