technika / materiał: technika mieszana, collage, deska
wymiary: 133x149
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. na odwrocie: Teresa Rudowicz / 64/28
opis: Po okresie fascynacji surrealizmem, Rudowicz zwróciła się ku malarstwu materii tworząc kolaże i asamblaże, w których wykorzystywała stare ryciny, archiwalne fotografie, gazety, afisze, szczątki ksiąg liturgicznych i łacińskich rękopisów, blachy i fragmenty garderoby. Komponowała te elementy z dużym wyczuciem ich substancjalnych właściwości, stosując przy tym wysmakowane tonacje kolorystycznie. Wykorzystywanie komponentów niosących własny przekaz semantyczny nadawało jej twórczości charakter metaforyczny. Do takich dzieł należy Kompozycja 64/28, która jest wspomnieniem dramatu wojny. Artystka wykorzystała w niej stronę gazety z 1939 roku z artykułem opatrzonym krzyczącym nagłówkiem „Do sumienia świata”, zawierającym informacje o zbombardowaniu przez Niemców Warszawy, zdjęcia ukazujące Adolfa Hitlera w otoczeniu wysokich oficerów Werhmachtu oraz uzbrojonego żołnierza SS, a obok nich fotografię anonimowego mężczyzny i fragmenty zniszczonej damskiej bielizny. Te dwa ostatnie przedmioty symbolizują miliony bezimiennych ofiar działań wojennych i lat okupacji. Tło stanowi pordzewiała, przedziurawiona jakby pociskiem i osmalona blacha. Ten metaforyczny relikt wojny niesie też ogólniejszy przekaz o ulotności, „rdzewieniu” pamięci.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Grupa Krakowska >>>
wymiary: 133x149
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. na odwrocie: Teresa Rudowicz / 64/28
opis: Po okresie fascynacji surrealizmem, Rudowicz zwróciła się ku malarstwu materii tworząc kolaże i asamblaże, w których wykorzystywała stare ryciny, archiwalne fotografie, gazety, afisze, szczątki ksiąg liturgicznych i łacińskich rękopisów, blachy i fragmenty garderoby. Komponowała te elementy z dużym wyczuciem ich substancjalnych właściwości, stosując przy tym wysmakowane tonacje kolorystycznie. Wykorzystywanie komponentów niosących własny przekaz semantyczny nadawało jej twórczości charakter metaforyczny. Do takich dzieł należy Kompozycja 64/28, która jest wspomnieniem dramatu wojny. Artystka wykorzystała w niej stronę gazety z 1939 roku z artykułem opatrzonym krzyczącym nagłówkiem „Do sumienia świata”, zawierającym informacje o zbombardowaniu przez Niemców Warszawy, zdjęcia ukazujące Adolfa Hitlera w otoczeniu wysokich oficerów Werhmachtu oraz uzbrojonego żołnierza SS, a obok nich fotografię anonimowego mężczyzny i fragmenty zniszczonej damskiej bielizny. Te dwa ostatnie przedmioty symbolizują miliony bezimiennych ofiar działań wojennych i lat okupacji. Tło stanowi pordzewiała, przedziurawiona jakby pociskiem i osmalona blacha. Ten metaforyczny relikt wojny niesie też ogólniejszy przekaz o ulotności, „rdzewieniu” pamięci.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Grupa Krakowska >>>