wymiary: 63,5x47
oznaczenie autorskie: Nie sygn.; dat. p. krawędź: 1952
opis: Obrazy Erny Rosenstein są śladem najbardziej bezpośredniego i całkowicie nieupozowanego gestu. Stanowią indywidualną trawestację doświadczeń surrealizmu, chociaż sama artystka mówiła, że nie lubi być nazywana surrealistką. Andrzej Łepkowski twierdził, że „to malarstwo jest wyjątkowo ciepłe, dekoracyjne i dalekie od wyrafinowanej syntezy, za to pełne baśniowej symboliki”.
Rosenstein konsekwentnie hołdowała tego rodzaju poetyce przez dziesiątki lat. Upodobała sobie dziwne, zaskakujące pod wieloma względami kombinacje, w których mieszała elementy z różnych światów i porządków: realnego i nierealnego, zmysłowego i duchowego, uchwytnego i ulotnego. Wymijała granice: pomiędzy tym, co poważne, i tym, co niepoważne, tym, co dojrzałe, i tym, co niedojrzałe, tym, co wykształcone, i tym, co naiwne. Swobodnie, bez obciążeń schematem, kojarzyła rzeczywistość i fantazję.
Tego rodzaju dziełem jest Tablica magiczna – pełna tajemniczych znaków, w których rozpoznać można uproszczone kształty postaci ludzkich i zwierząt zamknięte w wydzielonych polach, powiązanych wijącą się linią, zakończoną głową węża. Całość tworzy specyficzną mozaikę ułożoną z pozornie nieprzystających do siebie części. Oglądając ją, widz może doświadczać różnych skojarzeń, odczytywać i interpretować przedstawienie za pomocą własnej wyobraźni. Rosenstein, podobnie jak inni surrealiści, w swych obrazach powierzyła podświadomości główną rolę w kreowaniu nowego świata i nadawaniu formom nowych znaczeń.
Anna Budzałek
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Grupa Krakowska >>>