technika / materiał: taca blaszana, olej
wymiary: 51x37
oznaczenie autorskie: Nie sygn., na odwrocie napis: Leszek Sobocki Portret trumienny VII, 1975 (...); pieczęć autorska
opis: W twórczości Leszka Sobockiego jego własny wizerunek odgrywa bardzo ważną rolę. Staje się on w jego dziełach symbolicznym wyobrażeniem postaci zastępczej – każdym. Obrazy Sobockiego służą wypowiedzi o rzeczach i prawdach ogólnych, dotyczących każdego człowieka, poruszają tematy egzystencjalne. Charakterystyczną cechą prac Sobockiego jest przekraczanie granic tradycyjnych gatunków artystycznych i łączenie środków wyrazu.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ex-Presja >>>
wymiary: 51x37
oznaczenie autorskie: Nie sygn., na odwrocie napis: Leszek Sobocki Portret trumienny VII, 1975 (...); pieczęć autorska
opis: W twórczości Leszka Sobockiego jego własny wizerunek odgrywa bardzo ważną rolę. Staje się on w jego dziełach symbolicznym wyobrażeniem postaci zastępczej – każdym. Obrazy Sobockiego służą wypowiedzi o rzeczach i prawdach ogólnych, dotyczących każdego człowieka, poruszają tematy egzystencjalne. Charakterystyczną cechą prac Sobockiego jest przekraczanie granic tradycyjnych gatunków artystycznych i łączenie środków wyrazu.
Przedmioty codziennego użytku naznaczone przez artystę własnym piętnem – wizerunkiem, stają się w cyklu Portretów trumiennych świadectwem życia i upływu czasu. Przedmioty te ulegają stopniowej naturalnej degradacji i wraz z nimi nieubłaganie starzeje się wizerunek. Dzieła nawiązują wprost do tradycji staropolskich, sarmackich portretów umieszczanych na trumnach szlacheckich (XVII–XVIII wiek.). Tamte wizerunki jednak, w przeciwieństwie do dzieł Sobockiego, miały zatrzymać czas w miejscu. Artysta natomiast podkreśla upływ czasu i chce poddać się jego biegowi.
Światosław Lenartowicz
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ex-Presja >>>