technika / materiał: akryl, płótno, deska na kółkach, fotografia, wydruk komputerowy
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: Ćwiczenia mnemotechniczne to wieloelementowa instalacja malarska, której główną częścią jest obraz 1700 kalorii (Martwa natura) przedstawiający dzienną porcję żywnościową więźniów obozu zagłady w Oświęcimiu, która wystarczyła, aby żyć, ale nie, aby przeżyć. Pod tym obrazem artysta umieścił mniejsze płótno Liczenie kalorii, które ukazuje zaszyfrowaną informację na temat warunków żywieniowych więźniów. Naprzeciwko niego, na ziemi, umieścił deskorolkę, na której umieścił fotografie dokumentujące oglądaną właśnie instalację. Pracy tej towarzyszą cztery Obrazy naciągane, których format stopniowo się zmniejsza. Instalacja Sztwiertni zmusza oko widza do większej aktywności w doświadczaniu obrazu. Skłania do rekonstruowania formy z wielu różnych perspektyw. W konsekwencji prowadzić może do refleksji nad zdystansowanym sposobem patrzenia na rzeczywistość Sztwiertnia sugeruje, że doświadczając jego prac widzowie nie pozostają neutralnymi obserwatorami. Współuczestniczą w zdarzeniu. Wchodząc fizycznie w przestrzeń wyznaczoną przez jego aranżacje, stają się żywymi dokumentami, cielesną częścią mechanizmu zapamiętywania i zapominania.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Malarstwo? >>>
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: Ćwiczenia mnemotechniczne to wieloelementowa instalacja malarska, której główną częścią jest obraz 1700 kalorii (Martwa natura) przedstawiający dzienną porcję żywnościową więźniów obozu zagłady w Oświęcimiu, która wystarczyła, aby żyć, ale nie, aby przeżyć. Pod tym obrazem artysta umieścił mniejsze płótno Liczenie kalorii, które ukazuje zaszyfrowaną informację na temat warunków żywieniowych więźniów. Naprzeciwko niego, na ziemi, umieścił deskorolkę, na której umieścił fotografie dokumentujące oglądaną właśnie instalację. Pracy tej towarzyszą cztery Obrazy naciągane, których format stopniowo się zmniejsza. Instalacja Sztwiertni zmusza oko widza do większej aktywności w doświadczaniu obrazu. Skłania do rekonstruowania formy z wielu różnych perspektyw. W konsekwencji prowadzić może do refleksji nad zdystansowanym sposobem patrzenia na rzeczywistość Sztwiertnia sugeruje, że doświadczając jego prac widzowie nie pozostają neutralnymi obserwatorami. Współuczestniczą w zdarzeniu. Wchodząc fizycznie w przestrzeń wyznaczoną przez jego aranżacje, stają się żywymi dokumentami, cielesną częścią mechanizmu zapamiętywania i zapominania.
Dominik Kuryłek
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Malarstwo? >>>