technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 80x60
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: Tradycyjne tematy malarskie, które najczęściej malował Artur Nacht-Samborski, takie jak: portret, pejzaż, martwa natura, umożliwiały artyście nie tyle odwzorowanie otaczającej go rzeczywistości, co prowadzenie swoistej refleksji na temat możliwości jej reprezentacji przy pomocy obrazu. Jego serie portretów, cykle martwych natur i krajobrazów świadczą o wierności przykazaniom Cézanne’a, głoszącego obowiązek trwania przy motywie i skupienie się na problemach malarstwa.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koloryzm >>>
wymiary: 80x60
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: Tradycyjne tematy malarskie, które najczęściej malował Artur Nacht-Samborski, takie jak: portret, pejzaż, martwa natura, umożliwiały artyście nie tyle odwzorowanie otaczającej go rzeczywistości, co prowadzenie swoistej refleksji na temat możliwości jej reprezentacji przy pomocy obrazu. Jego serie portretów, cykle martwych natur i krajobrazów świadczą o wierności przykazaniom Cézanne’a, głoszącego obowiązek trwania przy motywie i skupienie się na problemach malarstwa.
Takie podejście do sztuki odzwierciedla także Szara głowa – jeden z wielu obrazów Nachta przedstawiających niezidentyfikowane postacie. Nie jest istotne jednak, kto był modelem artysty. Ważniejsze staje się podjęcie problemu przedstawienia rzeczywistości na dwuwymiarowym płótnie. Nacht w swoim obrazie sprawdza możliwości organizacji przestrzeni płótna przy pomocy kompozycji, koloru, faktury. Nie zrezygnował jednak przy tym do końca z przekazu emocjonalnego. Umiejętne wykorzystując bogatą wiedzę o oddziaływaniu kompozycji, barw i form tak skonstruował swój obraz, że stanowi on spójną całość, nie tyle odtwarzającą, co wyrażającą ideę twarzy, tego fragmentu ludzkiego ciała, który jest „obrazem” uczuć właściciela.
Dominik Kuryłek
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koloryzm >>>