technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 74x101
oznaczenie autorskie: Sygn. p.d.: Rzepiński
opis: Z polskimi kolorystami utożsamiał się również Czesław Rzepiński, który od 1931 roku był członkiem Zrzeszenia Artystów Plastyków „Zwornik” i – podobnie jak wielu Kapistów – ulegał wpływom Pierre’a Bonnarda. Przywiązywał szczególną wagę do konstrukcji kolorystycznej obrazu, budując jego formę szerokim pociągnięciami pędzla, niekiedy zaś drobnymi plamami. Stosował jasną paletę barw, kontrastując tony zimne i ciepłe oraz zwracając uwagę na płaszczyznowość kompozycji. W przeciwieństwie do innych kolorystów nie rezygnował z barwy czarnej (niechromatycznej), której nadawał istotną, bo konstrukcyjną funkcję.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koloryzm >>>
wymiary: 74x101
oznaczenie autorskie: Sygn. p.d.: Rzepiński
opis: Z polskimi kolorystami utożsamiał się również Czesław Rzepiński, który od 1931 roku był członkiem Zrzeszenia Artystów Plastyków „Zwornik” i – podobnie jak wielu Kapistów – ulegał wpływom Pierre’a Bonnarda. Przywiązywał szczególną wagę do konstrukcji kolorystycznej obrazu, budując jego formę szerokim pociągnięciami pędzla, niekiedy zaś drobnymi plamami. Stosował jasną paletę barw, kontrastując tony zimne i ciepłe oraz zwracając uwagę na płaszczyznowość kompozycji. W przeciwieństwie do innych kolorystów nie rezygnował z barwy czarnej (niechromatycznej), której nadawał istotną, bo konstrukcyjną funkcję.
Cechą charakterystyczną twórczości Rzepińskiego było również ciągłe poszukiwanie i związana z tym ewolucja jego malarstwa. Po impresjonizmie zainteresowała go synteza form i – widoczne w Martwej naturze z postacią kobiecą – nawiązywanie do estetyki fowizmu i twórczości Pierre’a Matisse’a. W kompozycji tej artysta operuje płaską plamą barwną, którą ogranicza wyrazistym, czarnym konturem. Tworzy w ten sposób dekoracyjną arabeskę, która dominuje w obrazie i wraz z wprowadzonymi czystymi kolorami nasuwa skojarzenia, zarówno z witrażami, jak i z ludowym malarstwem na szkle.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koloryzm >>>