technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 64,5x92
oznaczenie autorskie: Sygn. p.d.: Rzepiński
opis: Obok martwych natur, tematem szczególnie faworyzowanym przez Czesława Rzepińskiego były wibrujące kolorami pejzaże. Z czasem, wraz z poszukiwaniami malarskimi – fascynacją artysty linią, barwą, stosowaniem uproszczeń – te początkowo wyraziste pejzaże zaczęły zbliżać się do malarstwa abstrakcyjnego. Artysta akcentował w nich przede wszystkim dekoracyjność. Wycinkowo ujęte widoki, zaskakujące oryginalnym zestawieniami barw, Rzepiński wzbogacał niepokojącymi akcentami czerni, eksperymentował również z fakturą obrazu.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koloryzm >>>
wymiary: 64,5x92
oznaczenie autorskie: Sygn. p.d.: Rzepiński
opis: Obok martwych natur, tematem szczególnie faworyzowanym przez Czesława Rzepińskiego były wibrujące kolorami pejzaże. Z czasem, wraz z poszukiwaniami malarskimi – fascynacją artysty linią, barwą, stosowaniem uproszczeń – te początkowo wyraziste pejzaże zaczęły zbliżać się do malarstwa abstrakcyjnego. Artysta akcentował w nich przede wszystkim dekoracyjność. Wycinkowo ujęte widoki, zaskakujące oryginalnym zestawieniami barw, Rzepiński wzbogacał niepokojącymi akcentami czerni, eksperymentował również z fakturą obrazu.
Jednym z ciekawszych pejzaży Rzepińskiego jest kompozycja Czerwony las przedstawiająca leśny, jesienny gąszcz, który w malarskiej wizji artysty stał się abstrakcją o zaskakującej kolorystyce – ekspresyjnym i drapieżnym zestawieniem czerwieni i czerni.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koloryzm >>>