technika / materiał: gips, odlew
wymiary: 50x46x39
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: Ludwik Puget obdarzony ejdetyczną pamięcią wzrokową i fenomenalnym wyczuciem formy, tworzył małe, kameralne rzeźby, najczęściej w konwencji rodzajowej, zatrzymujące przelotną chwilę. Do tego rodzaju prac należą prezentowane w Galerii: Ławka (ukazująca trzy siedzące, machające nogami i zajęte żywą rozmową pensjonarki) oraz Przed balem (posążek Jadwigi Sokołowskiej, córki profesora historii sztuki Mariana Sokołowskiego, ubranej w balową suknię, uchwyconej przed lustrem, w momentalnym ruchu zsuwania z ramion płaszcza).
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ku Francji >>>
wymiary: 50x46x39
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: Ludwik Puget obdarzony ejdetyczną pamięcią wzrokową i fenomenalnym wyczuciem formy, tworzył małe, kameralne rzeźby, najczęściej w konwencji rodzajowej, zatrzymujące przelotną chwilę. Do tego rodzaju prac należą prezentowane w Galerii: Ławka (ukazująca trzy siedzące, machające nogami i zajęte żywą rozmową pensjonarki) oraz Przed balem (posążek Jadwigi Sokołowskiej, córki profesora historii sztuki Mariana Sokołowskiego, ubranej w balową suknię, uchwyconej przed lustrem, w momentalnym ruchu zsuwania z ramion płaszcza).
Impresyjny charakter dzieł Pugeta z lat poprzedzających wybuch wojny, ich wrażeniowa forma, konkretyzowana szybko, pracą rąk pozostawiających ślady każdego dotknięcia tworzywa, czasem szkicowa, innym razem syntetyczna i uogólniona, pozwalają klasyfikować je jako przykłady impresjonizmu w rzeźbie młodopolskiej.
W.M.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ku Francji >>>