wymiary: 40x40
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: Obraz przedstawia kadr z teledysku Song for the Lovers angielskiego wokalisty Richarda Ashcrofta. Opowiada on historię wokalisty, który czeka w mieszkaniu na gościa z przygotowaną specjalnie na tę okazję kolacją. Słucha w tym czasie własnej piosenki Song for The Lovers. Gdy wychodzi do toalety, głośna muzyka zagłusza pukanie do drzwi. Czeka dalej, ale nikt się nie zjawia. Sam zjada kolację. Wychodzi do łazienki i staje przed wanną zakryty do połowy zasłoną prysznicową. Kamera powoli cofa się w głąb mieszkania, stale obserwując wokalistę. Obraz staje się coraz mniej wyraźny, widoczne jest tylko światło padające z łazienki, aż w końcu i ono znika w ciemności.
Sasnal w dwóch obrazach przedstawił opisaną scenę i jednocześnie ekran telewizora, na którym jest ona widoczna. Nie są to jednak prace fotorealistyczne. Wizerunek ekranu został wykonany przy zastosowaniu środków czysto malarskich, a cała scena odwzorowana przy użyciu kilku plam barwnych na białym tle. Kształt ciemniejącego ujęcia, jakby przechodzącego w drugie, przypomina efekt zastosowany przez Malewicza w suprematystycznym Czarnym kwadracie na białym tle [1913–1915]. Nie można jednak powiedzieć, że twórczość Wilhelma Sasnala jest egzemplifikacją malarskiej utopii. To sztuka powstała w skutek fascynacji współczesną kulturą wizualną, obrazami, które są nam dostarczane za pośrednictwem mediów. Pokazuje zainteresowanie artysty sposobami docierania do naszej świadomości realnych i nierealnych historii reprezentowanych przez obraz.
Dominik Kuryłek
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Intertekst >>>