Julian Jończyk (1930-2007)
Stół, [1991]
Zakup od artysty, 2007
imnk
miniaturka

technika / materiał: drewno, blacha malowana, neony, szkło

wymiary: 200x100x100

oznaczenie autorskie: nie sygnowane

opis: Julian Jończyk to twórca obiektów przestrzennych i performer. Gdy definitywnie porzucił malarstwo z powodu ograniczeń, jakie tkwią w owym medium, zwrócił się ku tworzeniu obiektów, w których wykorzystywał lampy jarzeniowe. Wprowadzając do swych dzieł światło, podkreślał jego symboliczną wymowę, głęboko zakorzenioną w neoplatońskich wątkach średniowiecznej mistyki. Forma jego dzieł, zupełnie unikalna na gruncie polskim, nasuwa skojarzenia z twórczością Dana Flavina, amerykańskiego klasyka nurtu minimal art. Podobnie jak Flavin, Jończyk zainteresowany był interakcjami rzeźby i otaczającej ją przestrzeni. Przede wszystkim jednak zajmował się sztuką performance, a w jego wystąpieniach artystycznych kluczową rolę odgrywały właśnie neony, będące nośnikiem znaczeń metafizycznych.

Stół stanowi charakterystyczny i mocny akcent sali Grupy Krakowskiej. To wokół niego poniekąd zbudowane są relacje między kilkoma kluczowymi pracami, znajdującymi się w tej przestrzeni. Jego konstruktywistyczny rodowód stanowi podstawę dialogu z umieszczonymi w pobliżu kompozycjami Adama Marczyńskiego i jest kontrapunktem dla eksponowanych nieopodal rzeźb Jerzego Beresia. Masywnie skonstruowany, zwyczajny kwadratowy stół, dzięki neonom, na których jest wsparty, całkowicie traci przypisaną sobie prozaiczność i zdaje się szybować ku niebu. Przykuwający uwagę jego intensywnie szafirowy kolor także może być odczytany symbolicznie. Drobne kawałki rozsypanego na podłodze szkła wzmagają efekt świetlny.


Agata Małodobry



ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1


klucz: Grupa Krakowska >>>

© 2010 Muzeum Narodowe w Krakowie
design & concept: creator.pl
>