technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 76,5 x 103 cm
opis: Obraz odnosi się do wyprawy Napoleona na Rosję, podjętej w czerwcu 1812 roku, a zakończonej po kilku miesiącach sromotną klęską Wielkiej Armii. Odwrót Francuzów w zimowych warunkach, bez żywności i kwater wskutek zastosowania przez Rosjan taktyki „spalonej ziemi”, za to ustawicznie nękanych przez podjazdy Kozaków, zmienił się w koszmar. Suchodolski, piewca epopei napoleońskiej i udziału w niej Polaków, ukazał historyczny fakt klęski poprzez heroizowany epizod. Głównym motywem dzieła uczynił osaczanie Kozaka przez oficerów armii Napoleona. Scena upamiętnia jedną z licznych potyczek stoczonych w odwrocie z Kozakami, jak ta pod Borowskiem, w których i polskie oddziały wsławiły się męstwem i skutecznością. Ujęta została na tle szeroko zakreślonej, równinnej, zaśnieżonej przestrzeni, którą aż po horyzont przeciągają zdziesiątkowane oddziały armii Napoleona. W polskim malarstwie romantycznym twórczość Suchodolskiego, ucznia francuskiego batalisty Horace’a Verneta, reprezentowała nurt akademicki, odmienny od nowatorskiego malarstwa Piotra Michałowskiego. Jednak to jego dzieła, współcześnie popularne i cenione, w przeciwieństwie do niemal nieznanych w kraju obrazów Michałowskiego, wywarły wpływ na dalszy rozwój nurtu historyczno-batalistycznego w sztuce polskiej.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>
wymiary: 76,5 x 103 cm
opis: Obraz odnosi się do wyprawy Napoleona na Rosję, podjętej w czerwcu 1812 roku, a zakończonej po kilku miesiącach sromotną klęską Wielkiej Armii. Odwrót Francuzów w zimowych warunkach, bez żywności i kwater wskutek zastosowania przez Rosjan taktyki „spalonej ziemi”, za to ustawicznie nękanych przez podjazdy Kozaków, zmienił się w koszmar. Suchodolski, piewca epopei napoleońskiej i udziału w niej Polaków, ukazał historyczny fakt klęski poprzez heroizowany epizod. Głównym motywem dzieła uczynił osaczanie Kozaka przez oficerów armii Napoleona. Scena upamiętnia jedną z licznych potyczek stoczonych w odwrocie z Kozakami, jak ta pod Borowskiem, w których i polskie oddziały wsławiły się męstwem i skutecznością. Ujęta została na tle szeroko zakreślonej, równinnej, zaśnieżonej przestrzeni, którą aż po horyzont przeciągają zdziesiątkowane oddziały armii Napoleona. W polskim malarstwie romantycznym twórczość Suchodolskiego, ucznia francuskiego batalisty Horace’a Verneta, reprezentowała nurt akademicki, odmienny od nowatorskiego malarstwa Piotra Michałowskiego. Jednak to jego dzieła, współcześnie popularne i cenione, w przeciwieństwie do niemal nieznanych w kraju obrazów Michałowskiego, wywarły wpływ na dalszy rozwój nurtu historyczno-batalistycznego w sztuce polskiej.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>