technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 262 x 371 cm
opis: Twórczość Wojciecha Kornelego Stattlera oscyluje pomiędzy klasycyzmem a romantyzmem oraz tematyką religijną, historyczną i portretową. Artysta ulegał wpływom malarstwa włoskiego piętnastego i szesnastego wieku, zwłaszcza Rafaela. Fascynacje te czytelne są w kompozycji Machabeusze nawiązującej tematycznie do opisanego w pierwszej księdze machabejskiej Starego Testamentu epizodu z historii żydowskiej – powstania Machabeuszy w latach 175-164 p.n.e. w obronie wiary przodków przeciwko despotycznemu zwierzchnictwu hołdownika rzymskiego Antiocha IV syryjskiego. Stattler stworzył symultaniczną ilustrację kilku wydarzeń rozgrywających się w różnym czasie i związanych z odczytaniem przez Antiocha rozkazu wzywającego Machabeuszy do wyrzeczenia się wiary i ukorzenia przed pogańskimi bogami, czego konsekwencją był ich sprzeciw. Uzupełnieniem treści obrazu jest posąg Jowisza, u którego stóp hołd składa grupa Żydów i umieszczony po prawej stronie kompozycji ołtarz ze złożonym na nim młotem i z rozkutymi kajdanami – symbolem nadziei, w tym przypadku również nawiązującymi do historii Polski i powstania listopadowego.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>
wymiary: 262 x 371 cm
opis: Twórczość Wojciecha Kornelego Stattlera oscyluje pomiędzy klasycyzmem a romantyzmem oraz tematyką religijną, historyczną i portretową. Artysta ulegał wpływom malarstwa włoskiego piętnastego i szesnastego wieku, zwłaszcza Rafaela. Fascynacje te czytelne są w kompozycji Machabeusze nawiązującej tematycznie do opisanego w pierwszej księdze machabejskiej Starego Testamentu epizodu z historii żydowskiej – powstania Machabeuszy w latach 175-164 p.n.e. w obronie wiary przodków przeciwko despotycznemu zwierzchnictwu hołdownika rzymskiego Antiocha IV syryjskiego. Stattler stworzył symultaniczną ilustrację kilku wydarzeń rozgrywających się w różnym czasie i związanych z odczytaniem przez Antiocha rozkazu wzywającego Machabeuszy do wyrzeczenia się wiary i ukorzenia przed pogańskimi bogami, czego konsekwencją był ich sprzeciw. Uzupełnieniem treści obrazu jest posąg Jowisza, u którego stóp hołd składa grupa Żydów i umieszczony po prawej stronie kompozycji ołtarz ze złożonym na nim młotem i z rozkutymi kajdanami – symbolem nadziei, w tym przypadku również nawiązującymi do historii Polski i powstania listopadowego.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>