technika / materiał: olej, deska
wymiary: 21,5 x 32 cm
opis: Kameralna, pełna liryzmu twórczość Teofila Kwiatkowskiego została ukształtowana pod wpływem francuskiego malarstwa doby romantyzmu. Kwiatkowski wyemigrował do Francji w 1832 roku, po upadku powstania listopadowego, w którym uczestniczył. Studiował m.in. w pracowni Léona Cognieta. Należał do tzw. kręgu Hôtel Lambert, przyjaźnił się z Fryderykiem Chopinem. Oprócz portretów i kompozycji symbolicznych malował pejzaże przedstawiające francuską prowincję, głównie Prowansję, oraz burgundzkie miasteczko Avallon. Awinion należy do grupy krajobrazów powstałych w latach 1840–1850. Artystę urzekły okolice leżącej nad Rodanem średniowiecznej siedziby papieży. Usytuowane na wzgórzu miasto z gotyckim Zamkiem Papieży oddziela od widza szeroki nurt Rodanu. Na dalszym planie obrazu widoczny jest romański most św. Benezeta. Malowany z wielką swobodą pejzaż jest przesycony poetyckim, nieco melancholijnym nastrojem. Subtelna tonacja barwna zdradza talent kolorysty. Srebrzyste szarości, współgrające z błękitem i beżem, zostały ożywione ciepłymi akcentami czerwieni. Realizmowi ujęcia towarzyszy romantyczna, na poły baśniowa atmosfera, sprawiająca iż pejzaż ten jest jednym z najniezwyklejszych dzieł polskiego romantyzmu.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>
wymiary: 21,5 x 32 cm
opis: Kameralna, pełna liryzmu twórczość Teofila Kwiatkowskiego została ukształtowana pod wpływem francuskiego malarstwa doby romantyzmu. Kwiatkowski wyemigrował do Francji w 1832 roku, po upadku powstania listopadowego, w którym uczestniczył. Studiował m.in. w pracowni Léona Cognieta. Należał do tzw. kręgu Hôtel Lambert, przyjaźnił się z Fryderykiem Chopinem. Oprócz portretów i kompozycji symbolicznych malował pejzaże przedstawiające francuską prowincję, głównie Prowansję, oraz burgundzkie miasteczko Avallon. Awinion należy do grupy krajobrazów powstałych w latach 1840–1850. Artystę urzekły okolice leżącej nad Rodanem średniowiecznej siedziby papieży. Usytuowane na wzgórzu miasto z gotyckim Zamkiem Papieży oddziela od widza szeroki nurt Rodanu. Na dalszym planie obrazu widoczny jest romański most św. Benezeta. Malowany z wielką swobodą pejzaż jest przesycony poetyckim, nieco melancholijnym nastrojem. Subtelna tonacja barwna zdradza talent kolorysty. Srebrzyste szarości, współgrające z błękitem i beżem, zostały ożywione ciepłymi akcentami czerwieni. Realizmowi ujęcia towarzyszy romantyczna, na poły baśniowa atmosfera, sprawiająca iż pejzaż ten jest jednym z najniezwyklejszych dzieł polskiego romantyzmu.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>