technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 196 × 105 cm
opis: Rozbudzona w okresie Romantyzmu fascynacja egzotyką Orientu związana z przełamywaniem kulturowego Europocentryzmu, poszukiwaniem nowych wartości intelektualnych i artystycznych, trwała w malarstwie przez kolejne dziesięciolecia, przeradzając się z czasem w powierzchowne eksploatowanie tematyki obyczajowej. Do ulubionych motywów malarzy należały sceny haremowe i handlu niewolnicami, przesycone ukrytym erotyzmem. Do takich dzieł należy Dziewczyna w kąpieli, jedno z kilkudziesięciu podobnych namalowanych przez Szyndlera, znanych jako Odaliski, Sułtanki, Niewolnice czy Córy Persji. Obraz uznawany za klasyczne dzieło polskiego akademizmu, odznacza się wybitnymi walorami warsztatowymi. Utrzymany w ciemnej, złocisto-brązowej tonacji urzeka harmonijnymi modulacjami odcieni i walorów barw uzyskanymi dzięki miękkiemu, wręcz „pieszczotliwemu” prowadzeniu pędzla i laserunkowemu nakładaniu farb. Jedwabiście gładkie ciało dziewczyny skontrastowane jest z fakturalnymi partiami dzieła. Artysta przemalował obraz, eliminując usytuowaną w głębi postać mężczyzny przyglądającego się obnażonej piękności. Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Wokół akademii >>>
wymiary: 196 × 105 cm
opis: Rozbudzona w okresie Romantyzmu fascynacja egzotyką Orientu związana z przełamywaniem kulturowego Europocentryzmu, poszukiwaniem nowych wartości intelektualnych i artystycznych, trwała w malarstwie przez kolejne dziesięciolecia, przeradzając się z czasem w powierzchowne eksploatowanie tematyki obyczajowej. Do ulubionych motywów malarzy należały sceny haremowe i handlu niewolnicami, przesycone ukrytym erotyzmem. Do takich dzieł należy Dziewczyna w kąpieli, jedno z kilkudziesięciu podobnych namalowanych przez Szyndlera, znanych jako Odaliski, Sułtanki, Niewolnice czy Córy Persji. Obraz uznawany za klasyczne dzieło polskiego akademizmu, odznacza się wybitnymi walorami warsztatowymi. Utrzymany w ciemnej, złocisto-brązowej tonacji urzeka harmonijnymi modulacjami odcieni i walorów barw uzyskanymi dzięki miękkiemu, wręcz „pieszczotliwemu” prowadzeniu pędzla i laserunkowemu nakładaniu farb. Jedwabiście gładkie ciało dziewczyny skontrastowane jest z fakturalnymi partiami dzieła. Artysta przemalował obraz, eliminując usytuowaną w głębi postać mężczyzny przyglądającego się obnażonej piękności. Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Wokół akademii >>>