technika / materiał: olej, tektura
wymiary: 39,5 × 33 cm
opis: Twórczość Walerego Eljasza-Radzikowskiego ilustruje tzw. złoty okres turystyki tatrzańskiej czasów Tytusa Chałubińskiego. Obraz Koleba księdza Stolarczyka w Tatrach przedstawia wycieczkę w góry. Przed naturalnym schronem, zwanym kolibą lub kolebą, biwakują turyści i towarzyszący im góralscy przewodnicy. Kolebę, znajdującą się w dolinie zwanej Czeską lub Ciężką, odkrył w latach sześćdziesiątych XIX wieku ks. Józef Stolarczyk – proboszcz Zakopanego i jeden z pierwszych polskich taterników. Kompozycja pejzażu odznacza się pewną statycznością, a ujęta z topograficzną precyzją wysokogórska sceneria zachwyca potęgą i majestatem. W krajobrazie można dostrzec trzeźwy, scjentystyczny stosunek artysty do natury. Obraz jest malowany miękko i gładko, a jego chłodną gamę barwną ożywia płomień ogniska. Tatrzańskie dzieła Eljasza-Radzikowskiego, reprodukowane w prasie i wydawane w formie pocztówek, w znacznym stopniu wpłynęły na popularyzację turystyki tatrzańskiej oraz obyczajów górali podhalańskich, przyczyniając się do wykreowania w kulturze narodowej nowej wizji tego regionu.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 39,5 × 33 cm
opis: Twórczość Walerego Eljasza-Radzikowskiego ilustruje tzw. złoty okres turystyki tatrzańskiej czasów Tytusa Chałubińskiego. Obraz Koleba księdza Stolarczyka w Tatrach przedstawia wycieczkę w góry. Przed naturalnym schronem, zwanym kolibą lub kolebą, biwakują turyści i towarzyszący im góralscy przewodnicy. Kolebę, znajdującą się w dolinie zwanej Czeską lub Ciężką, odkrył w latach sześćdziesiątych XIX wieku ks. Józef Stolarczyk – proboszcz Zakopanego i jeden z pierwszych polskich taterników. Kompozycja pejzażu odznacza się pewną statycznością, a ujęta z topograficzną precyzją wysokogórska sceneria zachwyca potęgą i majestatem. W krajobrazie można dostrzec trzeźwy, scjentystyczny stosunek artysty do natury. Obraz jest malowany miękko i gładko, a jego chłodną gamę barwną ożywia płomień ogniska. Tatrzańskie dzieła Eljasza-Radzikowskiego, reprodukowane w prasie i wydawane w formie pocztówek, w znacznym stopniu wpłynęły na popularyzację turystyki tatrzańskiej oraz obyczajów górali podhalańskich, przyczyniając się do wykreowania w kulturze narodowej nowej wizji tego regionu.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>