Oświecenie
![Adam Czartoryski w Szkole Rycerskiej](_SU/FOTO/m_SU107.jpg)
![Autoportret w stroju polskim – replika autorska](_SU/FOTO/m_SU118.jpg)
![Bitwa pod Chocimiem w roku 1673](_SU/FOTO/m_SU108.jpg)
![Bitwa pod Zborowem](_SU/FOTO/m_SU105.jpg)
![Cincinnatus](_SU/FOTO/m_SU103.jpg)
![Hebe](_SU/FOTO/m_SU101.jpg)
![Hołd pruski](_SU/FOTO/m_SU114.jpg)
![Kazimierz Wielki](_SU/FOTO/m_SU112.jpg)
![Król Stanisław August Poniatowski w Szkole Rycerskiej](_SU/FOTO/m_SU106.jpg)
![Nadanie przywilejów Akademii Krakowskiej](_SU/FOTO/m_SU113.jpg)
![Ostracyzm nad Arystydesem](_SU/FOTO/m_SU104.jpg)
![Portret alegoryczny Stanisława Augusta Poniatowskiego z klepsydrą – replika](_SU/FOTO/m_SU122.jpg)
![Portret biskupa Ignacego Krasickiego](_SU/FOTO/m_SU126.jpg)
![Portret cesarzowej Marii Teresy](_SU/FOTO/m_SU132.jpg)
![Portret Heleny Potockiej](_SU/FOTO/m_SU137.jpg)
![Portret Izabeli Branickiej](_SU/FOTO/m_SU120.jpg)
![Portret Izabeli z Lasockich Ogińskiej](_SU/FOTO/m_SU128.jpg)
![Portret Joanny Dzierzbickiej](_SU/FOTO/m_SU136.jpg)
![Portret Józefa Dzierzbickiego](_SU/FOTO/m_SU135.jpg)
![Portret Józefa Kossakowskiego](_SU/FOTO/m_SU129.jpg)
![Portret Justyny Lanckorońskiej](_SU/FOTO/m_SU131.jpg)
![Portret Konstancji Poniatowskiej](_SU/FOTO/m_SU125.jpg)
![Portret księcia Józefa Poniatowskiego](_SU/FOTO/m_SU123.jpg)
![Portret księcia Józefa Poniatowskiego, marszałka Francji](_SU/FOTO/m_SU138.jpg)
![Portret Ludwiki z Poniatowskich Zamoyskiej](_SU/FOTO/m_SU121.jpg)
![Portret Michała Kleofasa Ogińskiego](_SU/FOTO/m_SU127.jpg)
![Portret Rafała Amora Tarnowskiego](_SU/FOTO/m_SU133.jpg)
![Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym – replika](_SU/FOTO/m_SU119.jpg)
![Portret Stanisława Małachowskiego](_SU/FOTO/m_SU130.jpg)
![Portret Teofili Radziwiłłowej jako Hebe](_SU/FOTO/m_SU102.jpg)
![Portret Teresy Poniatowskiej](_SU/FOTO/m_SU124.jpg)
![Portret Urszuli Tarnowskiej](_SU/FOTO/m_SU134.jpg)
![Psyche omdlewająca](_SU/FOTO/m_SU139.jpg)
![Scena batalistyczna](_SU/FOTO/m_SU111.jpg)
![Scena batalistyczna](_SU/FOTO/m_SU109.jpg)
![Scena batalistyczna](_SU/FOTO/m_SU110.jpg)
![Sobieski pod Wiedniem](_SU/FOTO/m_SU117.jpg)
![Traktat chocimski](_SU/FOTO/m_SU116.jpg)
![Unia lubelska](_SU/FOTO/m_SU115.jpg)
Sztuka polska epoki Oświecenia nie była jednolita. Obejmowała różnorodne prądy umysłowe i kierunki artystyczne drugiej połowy XVIII wieku, które miały wpływ na rozwój malarstwa i rzeźby także w następnym stuleciu oraz na kształtowanie postaw ideowych społeczeństwa polskiego aż po czasy współczesne. Ekspozycja w Sali Oświecenia przedstawia najistotniejsze nurty panujące w sztuce tego okresu, reprezentowane w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie.
Początkom nowoczesnej sztuki polskiej patronuje wielki mecenas na polskim tronie, Stanisław August Poniatowski. Zorganizowany przez niego system kształcenia polskich artystów w kraju i za granicą umożliwił intensywny rozwój malarstwa. Obyczaj poznawania przez artystów w Rzymie, Paryżu, Wiedniu i Dreźnie kierunków modnych podówczas w sztuce znalazł swe odzwierciedlenie w pracach powstałych na zamówienie króla i wykształconej arystokracji. Zleceniodawcy oczekiwali obrazów dających wyraz „dobremu gustowi”, które miały jednocześnie odpowiadać zasadom tworzenia obowiązującym w malarstwie europejskim, nie zaś sarmackiej tradycji i ograniczonym umiejętnościom lokalnych malarzy cechowych.
Ze względu na współistnienie i przenikanie się różnych tradycji artystycznych oraz gustów zleceniodawców, kwestia stylu i sposobu malowania w tym czasie jest zagadnieniem skomplikowanym. Po połowie XVIII wieku w malarstwie tworzonym dla dworu i elit dominował klasycyzm rzymskiej Akademii św. Łukasza i paryskiej Królewskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby, którego oficjalny charakter, przepych i dekoracyjność w pełni zaspokajały potrzebę reprezentacji władcy. Z kolei pokolenie artystów końca XVIII wieku spopularyzowało miękki, subtelny sposób malowania uprawiany na akademii wiedeńskiej oraz modne na Zachodzie, głównie portretowe malarstwo angielskie, które było od klasycyzmu bardziej naturalne, swobodne i bliższe życiowej prawdzie, a jednocześnie wytworne. Nie liczyło się z dworską etykietą i najlepiej odpowiadało arystokracji i zamożnej szlachcie. Natomiast niższe kręgi społeczne wciąż były zainteresowane tradycją uproszczonego w formie portretu sarmackiego, dlatego takie właśnie obrazy często malowali utalentowani artyści wykształceni na uczelniach zagranicznych, umyślnie ograniczając swoje umiejętności, by zadowolić konserwatywne przyzwyczajenia zleceniodawców.
Kolejny nurt, neoklasycyzm, pojawił się w pierwszej ćwierci XIX wieku, a zamiłowanie do niego przejawiała, prócz arystokracji, przede wszystkim szlachta związana z Napoleonem. Kierunek ten posługiwał się formami prostymi, dążąc do osiągnięcia efektu uproszczonego w formie, idealizowanego na wzór rzeźb starożytnych dzieła sztuki. W Polsce zaszczepili go artyści wykształceni w rzymskiej Akademii (Franciszek Smuglewicz, Jakub Tatarkiewicz) albo w paryskim warsztacie Jacquesa-Louisa Davida (Józef Oleszkiewicz). Pokolenie to przyniosło z sobą nie tylko nowe umiejętności malarskie, ale również nowe, zapowiadające już romantyzm, spojrzenie na rolę artysty.
Do najsłynniejszych malarzy epoki Oświecenia w Polsce należał Włoch, Marcello Bacciarelli, ulubiony malarz nadworny Stanisława Augusta Poniatowskiego. Był doskonałym portrecistą, a na życzenie monarchy tworzył również obrazy historyczne. Nie mniejszym talentem odznaczał się Francuz, Jan Piotr Norblin, sprowadzony do Polski przez księcia Adama Czartoryskiego. W kraju działali również inni artyści zwabieni możliwością zrobienia kariery na królewskim dworze, m.in. Szwed, Per Krafft, Włosi – Józef Grassi i Jan Chrzciciel Lampi Starszy (który jednak szybko wyjechał do Rosji) oraz Austriak, Józef Pitschmann. Z czasem pojawili się również artyści polscy, wykształceni za granicą albo w królewskiej Malarni – szkole artystycznej prowadzonej przez Bacciarellego. Najwybitniejsi z nich to: Aleksander Orłowski, Franciszek Smuglewicz, Jan Bogumił Plersch i Józef Peszka.
Tradycyjnie najpopularniejszym gatunkiem malarstwa był portret. W XVIII wieku częste były portrety alegoryczne, niosące treści moralizatorskie (Marcello Bacciarelli, Portret alegoryczny Stanisława Augusta Poniatowskiego „z klepsydrą”), a także wizerunki odwołujące się do kultury antycznej (Franciszek Smuglewicz, Portret Heleny Potockiej) lub ukazujące modela na tle krajobrazu, wzorowane na malarstwie angielskim (Józef Grassi, portrety Ogińskich). Ilustrowano również sceny z mitologii greckiej i rzymskiej oraz z historii starożytnej (Cincinnatus Bacciarellego).
Po utracie przez Polskę niepodległości w roku 1795 szczególnie intensywnie rozwijała się nowa – narodowa – tematyka, poparta rzetelną lekturą źródeł historycznych, już wcześniej wspierana przez Stanisława Augusta Poniatowskiego. Jej zadaniem było rozwijanie świadomości narodowej, propagowanie znajomości historii i kultury kraju oraz kreowanie bohaterów i mitów jednoczących Polaków, których ojczyznę podzieliły między siebie trzy państwa zaborcze: Rosja, Prusy i Austria.
Barbara Ciciora