technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 82 x 66 cm
opis: Malarstwem portretowym Michałowski zainteresował się pod wpływem dzieł Velázqueza, które oglądał w Wiedniu w roku 1838. Mając w pamięci dzieła wielkiego Hiszpana, malował wizerunki osób z otoczenia, często swoich dzieci. Wśród jego modeli pojawiali się też ludzie prości – chłopi, Żydzi, proszalne dziady, starzy żołnierze. Powstała w ten sposób niezwykła galeria znakomitych studiów fizjonomicznych, ujętych realistycznie, z uwzględnieniem wyrazu psychicznego.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>
wymiary: 82 x 66 cm
opis: Malarstwem portretowym Michałowski zainteresował się pod wpływem dzieł Velázqueza, które oglądał w Wiedniu w roku 1838. Mając w pamięci dzieła wielkiego Hiszpana, malował wizerunki osób z otoczenia, często swoich dzieci. Wśród jego modeli pojawiali się też ludzie prości – chłopi, Żydzi, proszalne dziady, starzy żołnierze. Powstała w ten sposób niezwykła galeria znakomitych studiów fizjonomicznych, ujętych realistycznie, z uwzględnieniem wyrazu psychicznego.
Wiarus, wizerunek starego żołnierza, istnieje w trzech różnych ujęciach. Wariant niniejszy uchodzi za studium do postaci żołnierza przedstawionego na monumentalnym konnym portrecie Napoleona (w Muzeum Narodowym w Warszawie) datowanym na rok 1846. Z tego też czasu pochodzi niniejsze studium, namalowane w pracowni przy bolestraszyckim dworze. Jako podobraziem malarz posłużył się tu grubo tkanym wiejskim płótnem, nadającym wibrację fakturze warstwy malarskiej. O plastycznym wyrazie Wiarusa decydują też ślady pędzla w postaci niespokojnych grubych smug, pozostawione w dolnej, niedokończonej części popiersia, będące zapisem niejako bezwiednych już w tym miejscu, impulsywnych ruchów ręki pracującego malarza.
Anna Zeńczak
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>