muzeum
imnk
Piotr Michałowski
Oddział krakusówWiarus IIDwa zaprzęgi pod skałąDwernicki na czele Drugiego Pułku UłanówNapoleon na siwym koniuPotyczka kirasjerówSomosierraPrzejazd artylerii przez rzekęStrzelec konny gwardii napoleońskiejBitwa pod MożajskiemBłękitni huzarzyŻydziSeńkoPortret Maksymiliana Oborskiego na koniuNapoleon na koniuAutoportret
Najwybitniejszy malarz polski doby romantyzmu; uprawiał również rzeźbę. Twórczość artystyczna stanowiła zaledwie część jego zainteresowań. Pochodził z zamożnej rodziny ziemiańskiej, był starannie wykształcony – studiował na uniwersytetach w Krakowie i Getyndze. Do wybuchu powstania listopadowego pracował jako urzędnik państwowy w Warszawie. W czasie powstania zajmował się zakupami broni dla walczących i po jego upadku musiał wyjechać na emigrację. W latach 1832–1835 przebywał we Francji, głównie w Paryżu, a następnie zajmował się zarządem rodzinnych dóbr w Galicji. Wiele podróżował po Europie, zwiedził m.in. Belgię, Holandię, Szwajcarię, Niemcy i Anglię. 
Malarstwa uczył się w Krakowie u Michała Stachowicza, Józefa Brodowskiego i Franciszka Ksawerego Lampiego oraz w paryskiej, prywatnej pracowni Nicolasa Toussainta Charleta; inspirował się także twórczością Théodore’a Géricaulta oraz mistrzów XVII-wiecznych, m.in. Diega Velázqueza. Malował głównie sceny o tematyce historyczno-batalistycznej, wybierając wątki skupione wokół wojen napoleońskich oraz polskich powstań. Ważnym nurtem twórczości Michałowskiego były studia fizjonomiczne i portretowe rodziny, bliskich, znajomych oraz chłopów z majątków należących do malarza. Chętnie przedstawiał także zwierzęta, najczęściej konie i psy. Uprawiał malarstwo olejne, ale stosował także technikę akwarelową, wykonywał rysunki ołówkiem i piórkiem. Jego dzieła charakteryzowała syntetyczna, często dynamiczna kompozycja, wyrafinowana gama barwna oraz technika szkicowych, szybkich, nerwowych pociągnięć pędzla z zastosowaniem impastów. Subtelne portrety, często niewykończone, odznaczały się intymnym charakterem, pozwalającym na skupienie się na charakterystyce psychologicznej modela. Zarówno tematyka, jak i sposób opracowania jego dzieł malarskich doskonale wpisują się w kontekst sztuki romantyzmu.


Lista obiektów tego autora:
Oddział krakusówWiarus IIDwa zaprzęgi pod skałąDwernicki na czele Drugiego Pułku UłanówNapoleon na siwym koniuPotyczka kirasjerówSomosierraPrzejazd artylerii przez rzekęStrzelec konny gwardii napoleońskiejBitwa pod MożajskiemBłękitni huzarzyŻydziSeńkoPortret Maksymiliana Oborskiego na koniuNapoleon na koniuAutoportret
© 2010 Muzeum Narodowe w Krakowie
design & concept: creator.pl