Piotr Michałowski
Najwybitniejszy malarz polski doby romantyzmu; uprawiał również rzeźbę. Twórczość artystyczna stanowiła zaledwie część jego zainteresowań. Pochodził z zamożnej rodziny ziemiańskiej, był starannie wykształcony – studiował na uniwersytetach w Krakowie i Getyndze. Do wybuchu powstania listopadowego pracował jako urzędnik państwowy w Warszawie. W czasie powstania zajmował się zakupami broni dla walczących i po jego upadku musiał wyjechać na emigrację. W latach 1832–1835 przebywał we Francji, głównie w Paryżu, a następnie zajmował się zarządem rodzinnych dóbr w Galicji. Wiele podróżował po Europie, zwiedził m.in. Belgię, Holandię, Szwajcarię, Niemcy i Anglię.
Lista obiektów tego autora:
Oddział krakusów • Wiarus II • Dwa zaprzęgi pod skałą • Dwernicki na czele Drugiego Pułku Ułanów • Napoleon na siwym koniu • Potyczka kirasjerów • Somosierra • Przejazd artylerii przez rzekę • Strzelec konny gwardii napoleońskiej • Bitwa pod Możajskiem • Błękitni huzarzy • Żydzi • Seńko • Portret Maksymiliana Oborskiego na koniu • Napoleon na koniu • Autoportret
Malarstwa uczył się w Krakowie u Michała Stachowicza, Józefa Brodowskiego i Franciszka Ksawerego Lampiego oraz w paryskiej, prywatnej pracowni Nicolasa Toussainta Charleta; inspirował się także twórczością Théodore’a Géricaulta oraz mistrzów XVII-wiecznych, m.in. Diega Velázqueza. Malował głównie sceny o tematyce historyczno-batalistycznej, wybierając wątki skupione wokół wojen napoleońskich oraz polskich powstań. Ważnym nurtem twórczości Michałowskiego były studia fizjonomiczne i portretowe rodziny, bliskich, znajomych oraz chłopów z majątków należących do malarza. Chętnie przedstawiał także zwierzęta, najczęściej konie i psy. Uprawiał malarstwo olejne, ale stosował także technikę akwarelową, wykonywał rysunki ołówkiem i piórkiem. Jego dzieła charakteryzowała syntetyczna, często dynamiczna kompozycja, wyrafinowana gama barwna oraz technika szkicowych, szybkich, nerwowych pociągnięć pędzla z zastosowaniem impastów. Subtelne portrety, często niewykończone, odznaczały się intymnym charakterem, pozwalającym na skupienie się na charakterystyce psychologicznej modela. Zarówno tematyka, jak i sposób opracowania jego dzieł malarskich doskonale wpisują się w kontekst sztuki romantyzmu.
Lista obiektów tego autora:
Oddział krakusów • Wiarus II • Dwa zaprzęgi pod skałą • Dwernicki na czele Drugiego Pułku Ułanów • Napoleon na siwym koniu • Potyczka kirasjerów • Somosierra • Przejazd artylerii przez rzekę • Strzelec konny gwardii napoleońskiej • Bitwa pod Możajskiem • Błękitni huzarzy • Żydzi • Seńko • Portret Maksymiliana Oborskiego na koniu • Napoleon na koniu • Autoportret