technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 106 x 71 cm
opis: Podczas hiszpańskiej wyprawy Napoleona w 1808 roku, na czele czterdziestotysięcznej armii cesarz szedł na zbuntowany Madryt. Droga wiodła przez przełęcz Somosierra w łańcuchu górskim Sierra de Guadarrama w Starej Kastylii. Hiszpanie zgromadzili tam swe siły. Gdy pierwsze ataki francuskiej piechoty obrońcy z łatwością odparli, Napoleon wydał rozkaz, aby szarżował dyżurny trzeci szwadron Pierwszego Pułku Polskich Szwoleżerów Gwardii – 125 kawalerzystów, w tym dniu pod wodzą Jana Hipolita Kozietulskiego. Szalony atak przeprowadzony w pełnym galopie, morderczy dla ludzi i zwierząt, trwał zaledwie 8 minut, poległo lub odniosło rany blisko sześćdziesięciu szwoleżerów. Droga na Madryt została otwarta. Somosierra stała się wkrótce w tradycji polskiej symbolem woli walki za ojczyznę, straceńczej odwagi, kawaleryjskiej brawury. Prezentowany tu obraz utrzymany w mistrzowsko zróżnicowanej gamie brązów, przedstawia wąwóz wykreślony z rozmachem energiczną, załamaną linią, wypełniony wzburzonym potokiem ludzi i koni rwących ku górze, ku osnutej świetlistą mgłą przełęczy. Ta brawurowo rzucona na płótno romantyczna wizja bitwy zajmuje centralne miejsce wśród licznych dzieł Piotra Michałowskiego poświęconych tematyce militarno-batalistycznej.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>
wymiary: 106 x 71 cm
opis: Podczas hiszpańskiej wyprawy Napoleona w 1808 roku, na czele czterdziestotysięcznej armii cesarz szedł na zbuntowany Madryt. Droga wiodła przez przełęcz Somosierra w łańcuchu górskim Sierra de Guadarrama w Starej Kastylii. Hiszpanie zgromadzili tam swe siły. Gdy pierwsze ataki francuskiej piechoty obrońcy z łatwością odparli, Napoleon wydał rozkaz, aby szarżował dyżurny trzeci szwadron Pierwszego Pułku Polskich Szwoleżerów Gwardii – 125 kawalerzystów, w tym dniu pod wodzą Jana Hipolita Kozietulskiego. Szalony atak przeprowadzony w pełnym galopie, morderczy dla ludzi i zwierząt, trwał zaledwie 8 minut, poległo lub odniosło rany blisko sześćdziesięciu szwoleżerów. Droga na Madryt została otwarta. Somosierra stała się wkrótce w tradycji polskiej symbolem woli walki za ojczyznę, straceńczej odwagi, kawaleryjskiej brawury. Prezentowany tu obraz utrzymany w mistrzowsko zróżnicowanej gamie brązów, przedstawia wąwóz wykreślony z rozmachem energiczną, załamaną linią, wypełniony wzburzonym potokiem ludzi i koni rwących ku górze, ku osnutej świetlistą mgłą przełęczy. Ta brawurowo rzucona na płótno romantyczna wizja bitwy zajmuje centralne miejsce wśród licznych dzieł Piotra Michałowskiego poświęconych tematyce militarno-batalistycznej.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>