technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 60,5 x 49,5 cm
opis: Urodzony w roku 1800 Michałowski należał do pierwszego pokolenia romantyków w Polsce, które w dzieciństwie, naznaczonym doświadczeniem wojen napoleońskich, zaznało wielkiego powiewu wolności. Był świadkiem nadziei rodaków na wskrzeszenie wolnej Polski oraz płynącego stąd uwielbienia Polaków dla cesarza Francuzów. Z czasem tematyka napoleońska stała się jednym z głównych nurtów jego twórczości.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>
wymiary: 60,5 x 49,5 cm
opis: Urodzony w roku 1800 Michałowski należał do pierwszego pokolenia romantyków w Polsce, które w dzieciństwie, naznaczonym doświadczeniem wojen napoleońskich, zaznało wielkiego powiewu wolności. Był świadkiem nadziei rodaków na wskrzeszenie wolnej Polski oraz płynącego stąd uwielbienia Polaków dla cesarza Francuzów. Z czasem tematyka napoleońska stała się jednym z głównych nurtów jego twórczości.
Napoleon na siwym koniu to jedno ze studiów, którymi poprzedził namalowanie wielkiego konnego portretu Napoleona, datowanego na rok 1846 (w Muzeum Narodowym w Warszawie). Przedstawia cesarza w zielonym mundurze pułkownika strzelców konnych gwardii, w czarnym trójgraniastym kapeluszu i szarej kapocie, dosiadającego pełnego temperamentu białego konia. W warstwie ideowej obraz nawiązuje do żołnierskiej legendy cesarza. Wódz zwraca się w nim bowiem w dół ku lewej, w stronę, gdzie w kilku innych wersjach kompozycji widnieją wpatrzeni w niego z uwielbieniem grenadierzy. Obraz jest utrzymany w wyciszonych odcieniach zszarzałych ugrów i błękitnawych szarości z dominantą bogato zróżnicowanej bieli, finezyjnie ożywionej kilkoma barwnymi akcentami. Uwagę zwraca płynność i ruchliwość smugi barwnej.
Anna Zeńczak
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>