technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 49 x 63,5 cm
opis: Obraz, stylistyką i starannością wykonania różniący się od znanych olejnych prac Michałowskiego, bliższy raczej jego wczesnym akwarelom utrzymanym w konwencji biedermeieru, a ponadto sygnowany i datowany, zajmuje osobne miejsce w artystycznej spuściźnie tego twórcy w zakresie malarstwa sztalugowego. Powstał niedługo po powrocie artysty jesienią 1835 roku z Paryża do Krakowa. Krakowski okres Michałowskiego (1835–1837) stanowi w jego twórczości swego rodzaju przedłużenie lat paryskich (1832–1835), ponieważ malarz korzystał wówczas z przywiezionych z wyjazdu studiów i szkiców, i nadal pracował dla zagranicznych nabywców. Później swoich prac już nie sprzedawał (z wyjątkiem paru went dobroczynnych) i zazwyczaj też nie sygnował, malarstwo traktując jako sferę całkowicie prywatną.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>
wymiary: 49 x 63,5 cm
opis: Obraz, stylistyką i starannością wykonania różniący się od znanych olejnych prac Michałowskiego, bliższy raczej jego wczesnym akwarelom utrzymanym w konwencji biedermeieru, a ponadto sygnowany i datowany, zajmuje osobne miejsce w artystycznej spuściźnie tego twórcy w zakresie malarstwa sztalugowego. Powstał niedługo po powrocie artysty jesienią 1835 roku z Paryża do Krakowa. Krakowski okres Michałowskiego (1835–1837) stanowi w jego twórczości swego rodzaju przedłużenie lat paryskich (1832–1835), ponieważ malarz korzystał wówczas z przywiezionych z wyjazdu studiów i szkiców, i nadal pracował dla zagranicznych nabywców. Później swoich prac już nie sprzedawał (z wyjątkiem paru went dobroczynnych) i zazwyczaj też nie sygnował, malarstwo traktując jako sferę całkowicie prywatną.
Obraz przedstawia oddział huzarów austriackich, od barwy strojnych mundurów nazwanych błękitnymi, których pułki stacjonowały pod Krakowem, w Podgórzu. Prezentowali się dziarsko i malowniczo, toteż przyciągnęli uwagę malarza, który poświęcił im przynajmniej kilka prac, składających się na tzw. serię błękitnych huzarów.
Anna Zeńczak
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>