technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 89 x 62 cm
opis: Maksymilian Oborski (1809–1878), rysownik i akwarelista amator, uczestnik powstań z lat 1831 i 1863, z Michałowskim poznał się na emigracji w Paryżu. Więzy przyjaźni połączyły ich jednak nieco później, już w kraju, kiedy to w latach 1837–1849 administrował dobrami Czartoryskich w Sieniawie, położonymi nieopodal Bolestraszyc, gdzie od roku 1840 mieszkał Piotr Michałowski z rodziną. W sieniawskich stajniach były piękne konie, których Oborski chętnie użyczał przyjacielowi na modele. Służył mu też pomocą w sprawach gospodarstwa. Michałowski natomiast udzielał Oborskiemu rad w zakresie sztuk pięknych i udostępniał swe prace do kopiowania, stając się tym samym jego nauczycielem i mistrzem.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>
wymiary: 89 x 62 cm
opis: Maksymilian Oborski (1809–1878), rysownik i akwarelista amator, uczestnik powstań z lat 1831 i 1863, z Michałowskim poznał się na emigracji w Paryżu. Więzy przyjaźni połączyły ich jednak nieco później, już w kraju, kiedy to w latach 1837–1849 administrował dobrami Czartoryskich w Sieniawie, położonymi nieopodal Bolestraszyc, gdzie od roku 1840 mieszkał Piotr Michałowski z rodziną. W sieniawskich stajniach były piękne konie, których Oborski chętnie użyczał przyjacielowi na modele. Służył mu też pomocą w sprawach gospodarstwa. Michałowski natomiast udzielał Oborskiemu rad w zakresie sztuk pięknych i udostępniał swe prace do kopiowania, stając się tym samym jego nauczycielem i mistrzem.
Obraz ma charakter reprezentacyjny. Oborski, w szykownym stonowanym ubiorze z barwnym akcentem zielonej czapeczki, pewnie i z gracją dosiada pięknego araba. Sylwetki jeźdźca i konia w ich zgranym wyrazistym ruchu mocno akcentują diagonalę.
Portret ten był bez wątpienia od początku przeznaczony dla Oborskiego i aż do roku 1960 pozostawał własnością jego rodziny.
Anna Zeńczak
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>