technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 190 × 123 cm
opis: Piotr Moszyński (1800–1879) był działaczem politycznym i społecznym, filantropem, kolekcjonerem. W roku 1873 stanął na czele Komitetu Obywatelskiego powołanego w celu zakupu obrazu Jana Matejki Kopernik, a potem zabiegał o nominację malarza na dyrektora krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, co zapobiegło wyjazdowi artysty do Pragi. Moszyński i Matejko spotykali się niejednokrotnie przy odbudowie kościołów krakowskich po pożarze 1850 roku. Z kolekcji Moszyńskiego artysta pożyczał zabytkowe przedmioty służące mu jako rekwizyty do malowania obrazów.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Wokół akademii >>>
wymiary: 190 × 123 cm
opis: Piotr Moszyński (1800–1879) był działaczem politycznym i społecznym, filantropem, kolekcjonerem. W roku 1873 stanął na czele Komitetu Obywatelskiego powołanego w celu zakupu obrazu Jana Matejki Kopernik, a potem zabiegał o nominację malarza na dyrektora krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, co zapobiegło wyjazdowi artysty do Pragi. Moszyński i Matejko spotykali się niejednokrotnie przy odbudowie kościołów krakowskich po pożarze 1850 roku. Z kolekcji Moszyńskiego artysta pożyczał zabytkowe przedmioty służące mu jako rekwizyty do malowania obrazów.
Wizerunek ten należy do największych i najpiękniejszych portretów pędzla Matejki. Młody artysta nieco pochlebił modelowi. Ukrył sprytnie jego niski wzrost, sadzając na krześle i ukazując w ujęciu od dołu, co zmonumentalizowało postać portretowanego. Przedstawił go w stroju narodowym, kontuszu i żupanie przewiązanym pasem, na tle elementów dawnego oręża oraz ryngrafu z wizerunkiem Matki Boskiej. Swobodna poza i skupiony, ale przyjazny wyraz twarzy zachęcają do poznania człowieka skromnego, budzącego szacunek swą pracą i poświęceniem dla potrzebujących pomocy.
Barbara Ciciora
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Wokół akademii >>>