technika / materiał: tempera, akryl, płótno
wymiary: 200x137
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. p.g.: Zb.1980; na odwrocie napis: Zbysław Marek Maciejewski [...] SIMPATHIQUE, [...] 1980
opis: Moja artystyczna tożsamość jest efektem uwielbienia dla sztuki polskiej .Czuję się kontynuatorem tych jej okresów, które nie miały i nie mają powodów do kompleksów względem osiągnięć znaczących ośrodków malarstwa europejskiego – deklarował Zbysław Marek Maciejewski. Słowa te znajdują odzwierciedlenie w jego malarstwie, które w latach 70. i 80. XX wieku wyróżniało się optymizmem – opowiadało o bezwzględnym pięknie natury. Artysta wielokrotnie malował nostalgiczne ogrody, pełne słońca werandy, szerokie greckie pejzaże, zawsze pełne roślin i kwiatów i przepełnione światłem słonecznym. W „Sympathique” Maciejewski zestawia ze sobą dwa różne, malarskie światy. Ciemne wnętrze pokoju widoczne przez uchylone drzwi i majaczące w nim dwie postacie kontrastuje z rozświetloną ścianą zewnętrzną domu. Artysta bawi się światłem i cieniem, wprowadza wyrafinowaną, wibrująca gamę barw tworząc w ten sposób fotograficzną wręcz odbitkę rzeczywistości.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koloryzm >>>
wymiary: 200x137
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. p.g.: Zb.1980; na odwrocie napis: Zbysław Marek Maciejewski [...] SIMPATHIQUE, [...] 1980
opis: Moja artystyczna tożsamość jest efektem uwielbienia dla sztuki polskiej .Czuję się kontynuatorem tych jej okresów, które nie miały i nie mają powodów do kompleksów względem osiągnięć znaczących ośrodków malarstwa europejskiego – deklarował Zbysław Marek Maciejewski. Słowa te znajdują odzwierciedlenie w jego malarstwie, które w latach 70. i 80. XX wieku wyróżniało się optymizmem – opowiadało o bezwzględnym pięknie natury. Artysta wielokrotnie malował nostalgiczne ogrody, pełne słońca werandy, szerokie greckie pejzaże, zawsze pełne roślin i kwiatów i przepełnione światłem słonecznym. W „Sympathique” Maciejewski zestawia ze sobą dwa różne, malarskie światy. Ciemne wnętrze pokoju widoczne przez uchylone drzwi i majaczące w nim dwie postacie kontrastuje z rozświetloną ścianą zewnętrzną domu. Artysta bawi się światłem i cieniem, wprowadza wyrafinowaną, wibrująca gamę barw tworząc w ten sposób fotograficzną wręcz odbitkę rzeczywistości.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koloryzm >>>