technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 45 x 32 cm
opis: Ten alegoryczny portret młodzieńca powstał pod wpływem lektury Grobu Agamemnona Juliusza Słowackiego (1839). Utwór jest reminiscencją rozmyślań poety o sławie, poezji, historii, ojczyźnie i narodzie, a powstał pod wpływem zwiedzania w czasie podróży do Grecji (1836) budowli uchodzącej wówczas za grobowiec króla Argos i Myken, naczelnego wodza wojsk greckich w wojnie trojańskiej. W drugiej części poematu Słowacki przeprowadził bolesny rozrachunek z wadami Polaków, które doprowadziły do utraty niepodległości i klęski powstania listopadowego. Simmler ukazał młodego mężczyznę w stroju polskim wpatrującego się w papugę trzymaną na prawej dłoni. To symboliczne odniesienie do oskarżycielskich słów poety skierowanych do Ojczyzny: „Pawiem narodów byłaś i papugą...”. Trudno uznać jednak ten obraz za alegorię „czerepu rubasznego”, jak Słowacki określił przeżytki szlacheckiego obskurantyzmu, zacofania, warcholstwa i pijaństwa, krępujące nowe, demokratyczne, zbawcze dla Polski idee.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>
wymiary: 45 x 32 cm
opis: Ten alegoryczny portret młodzieńca powstał pod wpływem lektury Grobu Agamemnona Juliusza Słowackiego (1839). Utwór jest reminiscencją rozmyślań poety o sławie, poezji, historii, ojczyźnie i narodzie, a powstał pod wpływem zwiedzania w czasie podróży do Grecji (1836) budowli uchodzącej wówczas za grobowiec króla Argos i Myken, naczelnego wodza wojsk greckich w wojnie trojańskiej. W drugiej części poematu Słowacki przeprowadził bolesny rozrachunek z wadami Polaków, które doprowadziły do utraty niepodległości i klęski powstania listopadowego. Simmler ukazał młodego mężczyznę w stroju polskim wpatrującego się w papugę trzymaną na prawej dłoni. To symboliczne odniesienie do oskarżycielskich słów poety skierowanych do Ojczyzny: „Pawiem narodów byłaś i papugą...”. Trudno uznać jednak ten obraz za alegorię „czerepu rubasznego”, jak Słowacki określił przeżytki szlacheckiego obskurantyzmu, zacofania, warcholstwa i pijaństwa, krępujące nowe, demokratyczne, zbawcze dla Polski idee.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>