technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 124 × 220 cm
opis: Nokturn, ukazujący rozlewisko wodne rozjaśnione migotliwym refleksem księżyca widocznego w przeźroczu ciemnych sylwet drzew, powstał z inspiracji fragmentami utworu Juliusza Słowackiego Beniowski. Poeta opisuje tam kilkakrotnie, na sposób prawdziwie impresjonistyczny, staw znajdujący się w ogrodach ladawskiego zamku, śledząc zmienność tafli wody w zależności od stanu aury i pory dnia. Masłowski odtworzył prawdopodobnie ustęp z Pieśni I, w którym Beniowski, patrząc „na dom swej kochanki”, widzi „dąb zamyślony [...] żeniony z topolą” i księżyc, który „wstąpił krwawy / I oczerwieniać zaczął staw Ladawy”. Ukazał jednak szerzej zakreślony efekt luministyczno-kolorystyczny związany z zanikaniem poświaty słońca i gęstnieniem mroku oraz penetracją światła księżyca w powietrzu, na ziemi i na wodzie w postaci refleksów i zróżnicowanego nasycania tonów barwnych. Dzieło Masłowskiego – bodaj najwybitniejsze w jego dorobku – reprezentuje typ malarstwa nastrojowego, tzw. stimmungu. Niezależnie od inspiracji utworem poetyckim i malarstwem monachijczyków, widoczne jest pokrewieństwo obrazu z dziełami Claude’a Moneta: Zachód słońca (1872) i Impresja – wschód słońca (1874).
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 124 × 220 cm
opis: Nokturn, ukazujący rozlewisko wodne rozjaśnione migotliwym refleksem księżyca widocznego w przeźroczu ciemnych sylwet drzew, powstał z inspiracji fragmentami utworu Juliusza Słowackiego Beniowski. Poeta opisuje tam kilkakrotnie, na sposób prawdziwie impresjonistyczny, staw znajdujący się w ogrodach ladawskiego zamku, śledząc zmienność tafli wody w zależności od stanu aury i pory dnia. Masłowski odtworzył prawdopodobnie ustęp z Pieśni I, w którym Beniowski, patrząc „na dom swej kochanki”, widzi „dąb zamyślony [...] żeniony z topolą” i księżyc, który „wstąpił krwawy / I oczerwieniać zaczął staw Ladawy”. Ukazał jednak szerzej zakreślony efekt luministyczno-kolorystyczny związany z zanikaniem poświaty słońca i gęstnieniem mroku oraz penetracją światła księżyca w powietrzu, na ziemi i na wodzie w postaci refleksów i zróżnicowanego nasycania tonów barwnych. Dzieło Masłowskiego – bodaj najwybitniejsze w jego dorobku – reprezentuje typ malarstwa nastrojowego, tzw. stimmungu. Niezależnie od inspiracji utworem poetyckim i malarstwem monachijczyków, widoczne jest pokrewieństwo obrazu z dziełami Claude’a Moneta: Zachód słońca (1872) i Impresja – wschód słońca (1874).
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>